الجمعة، 15 فبراير 2008

انا بحب مصر!


جريدة المصرى اليوم عملت حملة او تظاهرة حب اسمها " مصر الحلوة" بمناسبة عيد الحب جابت فيها نماذج مشرفة من المصريين البسطاء و سألوا الناس عن احلى حاجة فى مصر ,

وبين تردد وعدم رد الناس .. سألت نفسى نفس السؤال :

هى ايه احلى حاجة فى مصر؟

انا دلوقتى هاغمض عينيا .. وانسى كل الحاجات اللى مضايقانى واللى بتضايقنى كل يوم فى مصر وهافتكر بس الحاجات اللى بتفرحنى..

وهافتح عينيا تانى _اكيد.. علشان اعرف اكتب!_ ....

وهاكتب كل الحاجات اللى بحبها فى مصر ..

امممممم

انا بحب مصر الرمز .. مصر الاصالة.. مصر البلد الطيبة واللى اهلها طيبين .. مش مصر الحكومة.. ولا مصر الكراسى والمناصب _اصل الدنيا فانية_

يعنى افتكر لما كنت صغيرة ولما كنت بلعب فى الشارع "تيكا على العالى واستغماية وكهربا و قفاشة الملك" كنت بحس ان مصر حلوة, ولما كنت باكل اكلة حلوة من ايد ست الحبايب كنت بحس ان مصر حلوة..

ولما كبرت .. و و انا بتمشى على النيل وباكل ذرة وترمس وسميط .. بحس ان مصر حلوة , وانا عند كريستينا صاحبتى باكل (فراخ وملوخية) وسط اهلها .. كنت حاسة ان مصر حلوة , وانا فى مجمع الاديان ولما سمعت اجراس الكنيسة مع صوت الاذان حسيت ان مصر حلوة,

وانا فى المتحف المصرى بشوف عظمة جدودى , وانا فى الساقية بحضر مهرجان الافلام اللى عاملينه الشباب , وانا فى ملتقى الادباء الشباب المبدعين حسيت ان مصر حلوة ..

لمتنا على السحور فى المسجد يوم ليلة القدر, وصلاة التراويح كل يوم والشيخ اللى صوته يشرح القلب , رمضان ولمة الاصحاب والاهل والعيد و البمب والهدوم الجديدة , ولما كل اسرتنا الصغيرة تتلم ونضحك من قلبنا.. كل دى حاجات بتقول ان مصر حلوة .. وحلوة اوى كمان... دوروا فى حياتكم كدا هاتلاقوا لحظات حلوة كتير عشتوها.. اللحظات دى فى مصر بلدنا .. يبقى اكيد اكيد .. مصر حلوة ..

لما رحت الفلاحين ومشيت على الترعة وشفت السواقى والجاموس ..والفراخ والكتاكيت والبط بيلعب .. وركبت ولامؤاخدة الحمار ..

والستات اللى لسة مصرين يخلفواويجيبوا عيال برغم كل مشاكل الحياة ..لا ويحبوا عيالهم ويراعوهم كمان.. حسيت ان مصر حلوة..

وانا بشجع مصر فى بطولة افريقيا قلبى كان بيرقص لانى كنت حاسة انى بحب مصر !

لما بشوف ضحكة راجل عجوز (بيمزمز فى الشاى) ومش شايل للدنيا هم .. او ضحكة طفل صغير لسة البراءة على وشه.. او شاب بيساعد ست عجوزة.. بحس ان مصر حلوة ..

الشعب دا طيب اوى وهموم وتلاهى الدنيا وسرعتها هو اللى مخلى ناسها مش بيبان عليهم الطيبة دى .. روح الشعب دا غير تصرفاته والروح دى بتظهر وقت الشدة وكلنا عارفين كدا .. ياريت نفتش عن الطيبة دى جوانا ونحاول نظهرها بالرغم من ضغوط الحياة وبلاش نفضل حاطين ايدينا على خدنا ونقول الحكومة بتعمل وتسوى .. لازم نتحرك .. لازم التغيير يبدأ من الشارع مش من فوق .. مننا احنا .. لو اظهرنا طيبتنا وراعينا ربنا فى شغلنا وحياتنا .. مصر هاتبقى احلى واحلى ..

بس تصدقوا انا بحب مصر؟!........

هناك 13 تعليقًا:

ms. khokha يقول...

انا عايزة اقولك يا ايار انا بحب مصر اكتر من اى حاجة تانى..... بحبها زى مابحب ماما وبابا واخواتى وايار _لانها من اول الحاجات اللى عرفتها وحبتها فى حياتى
وعارفة كمان انى مجرد انى اسمع مثلا انى ممكن اسافر اى حته لاى ظروف حتى ولو غصب عنى بتخنق وبحس ان لو خرجت منها اموت زى السمك لو طلع من الميه
ونفسى دايما انى اعمل حاجة علشان افيد بيها مصر حتى ولو كانت حاجة صغيرة لان لو كل واحد عمل حاجة صغيرة علشان يفيد بيها مصر هتبقى اكيييييييييد احسن وبكتير كمان
جميل الموضوع اوى يا ويئة

ayar يقول...

ياريت صوتنا يوصل لقلوب الناس ياخوخة.. بضم صوتى جنب صوتك .. يارب يوصل

غير معرف يقول...

اه طبعا يا ايار مصر هى امى خيرها جوه فمى بس نقول ايه بقى ف الحكومة اللى مش مديانا فرصة نفرح ببلدنا

ayar يقول...

فمى .. ااااه

إبـراهيم ... يقول...

حلاو طريقة التفكير دي قووي يا أيار

.
.
بالمناسبة أيضًا ... اسم حلو قوووي أيار ده
.
.
مدونة مختلفة


خاااالــــص تحياتي

ayar يقول...

شكرا يا ابراهيم سعيدة بيك جدا وتابعوا مدونتى دايما تجدوا مايسركم .. ههههه.. ايار يعنى مايو .. بالسريانى..

غير معرف يقول...

تدوينة جميلة يا ايار
وانا برضة بحب مصر وفضلت ارجع مع نفسي باللحظات اللى تخليني بحب مصر .. منها فى رمضان لما بنتجمع مع صحابي ، وفى صلاة العيد ، ولما بروح اسكندرية واشوف العيال الصغيرة بتنبي بيت على الرمل ، ولما رحت المنصورة وشفت طيبة الناس الغلابة فى عيونهم وشفت النيل فى المنصورة جميلة جدا ، لما بروح البلد عن عمى وعمتو واشوف مزارعهم الجميلة اللى لسة محدش بنى عليها مبانى ، بحب مصر لما بشوف البركة فى الشباب ، بحب مصر ومش عارفة هاعمل اية لما ابعد عن مصر
آيــة صادق

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

كل مبسمع كلمة عن مصر من القلب بتهز كيانى كله شكرا ياايار على الموضوع ده شكرا على الاحساس الجميل والانطباع الى سبتيه عندنا
اما انا بقى فبحس في كل لحظة انى بحب مصر وانا في عز مالمشكله متازمة بيا بحس انى مصر بتضمنى عمرى محلمت انى ابعد عنها لدرجة انى اصحابى كانوا دايما بيترياو عليا دايما كنت بشوف ماضيا وحاضرى ومستقبلى فيها معرفش لو في يوم حصل وبعدت عنها سواء بارداتى او بدونها هيحصلى ايه
بحبها وانا واقفة على النيل بحبها وانا بقرا في كتب تاريخها الاصيل بحبها وانا ماشيه في الشارع وبحس في حضنها بالامن والامان بحبها لحظة اما عنيا تدمع وانا بشوف شهدائنا الابطال اللى ماتوا عشان يفكوا قيود الاحتلال واتمنى دموعى تتحول لفيضان يطهر فساد وظلم الحكام ودمى يروى ارضها العطشانه لحب اهلها اصلى انا بحبها

ayar يقول...

لكل اللى علقوا على الموضوع انا بحب مصر اوى لانها عرفتنى بيكوا ... ومبسوطة انى طلعت منكوا كل الحاجات اللى بتحبوها فى مصر ..

ayar يقول...

اية : مصر وناس مصر هايفضلوا فاكرينك يااية فا اوعى تنسيهم..

موئة: كلامك هزنى اوى ... ودمعت!

غير معرف يقول...

مصر فعلا كلمه كبيره في قلب كل مصري حتي لو قال انه مابيحبهاش وهيلاقي نفسه بيتعصب ليها لو حد مثلا قال عليها كلمه وحشه رغم ان هو طهقان من الظروف الي فيها حتي الناس الغير مصريه بيحبوا مصر. مصر مش هي الحكومه ولاهي الناس السيئين الي فيها مصر اكبر من كده مصر النيل والحضاره مصر المذكوره اكثر من مره في القران مصر التي قال النبي عن اهلها انهم خير اجناد الارض مصر الشعب الطيب الكريم وفي نفس الوقت الواعي الذي يضحي بحياته في سبيل الله وبلده من الاخر مصر في دمي واكيد في دم كل مصر اصيل لانها اكبر من انها تكون مجرد بلد ننتمي اليها

ayar يقول...

دعاء : انا معاكى فعلا ومتنسيش الكلام الجميل اللى انا فاكرة منه :
بحبها برقة وبعنف وعلى استحياء ..
وغيره وغيره من الحاجات الجميلة اللى اتقالت عن مصر ..شكرا على ردك