السبت، 29 مارس 2008

العيب على مين ؟!


زى اليومين دول من اسبوع كان عيد الام .. انا مكتبتش حاجة يومها ..يمكن لان كلامى كان هايزعل ناس كتير فرحانة اليوم دا .. اول الناس دول هى انا .. انا اول واحدة كنت هازعل .. بس مش عارفة هازعل من نفسى ولا على نفسى .. ومش عارفة كمان كلامى اللى هاقوله دا ينطبق عليا انا بس ولا بقى حالة عامة ..

بجد ياجماعة احساسى بيوم عيد الام دا اختلف عن زمان كتييييير .. دا حتى زمان عيد الام مبفتكرش فيه غير الهدايا اللى كنت بديها للمدرسات بتوعنا بالغصب ..يعنى مش حب ولا حاجة !! .. وطبعا مفتكرش مرتين تلاتة جبت فيهم هدية لماما .. بالغصب برده ..

فى عيد الام اللى فات دا بالذات حسيت احساس غريب جدا احساس كدا وسط .. يعنى مش احساس فرحة وعرفان بالجميل زى ناس كتير , ولا احساس فقد لأم مش موجودة لانها بين ايادى الله .. لأ دا احساس اكثر عذابا .. احساس فقد لأم على قيد الحياة .. احساس فقد للتواصل والحنان .. احساس خلانى افكر فى علاقتنا كشباب بأُسرنا .. احساس خلانى افكر .. هو العيب على مين ؟!


يعنى زمان كان الاب له رهبة وبيرعب كل اللى فى البيت ومكنش حد يقدر يتكلم معاه فى حاجة تخصه .. وكانوا بيبرروا دا انه ادب واحترام !! وكان الكل بيلجأ لامه على اعتبار انها ملجأ الحنان والعطف والتفاهم .. و بالرغم من الاسلوب دا فى التربية كان غلط ,لكن يمكن كان بيحقق معادلة ان فيه طرف بيشد وطرف بيرخى ...

اما دلوقتى بقى , ومع التقدم الرهيب فى كل حاجة الشباب بطبعه بقى انطوائى ومش الشباب بس الاسرة كلها .. يعنى كل واحد عايش فى عالمه الخاص سواء قدام التليفزيون , التليفون, الكتاب, الانترنت , يااما برة مع اصحابه ,فى شغله , فى مدرسته وجامعته , وحتى الاكل بقى نشاط فردى كل واحد بيمارسه على حدا , والشباب - وانا واحدة منهم - حاسين ان اهلهم فى وادى وهما فى وادى.. وانهم بقوا مش قادرين يواكبوا تطورات العصر بكل معانى الكلمة , ومش قادرين يفهموا دماغ ولادهم اللى تطورت بحكم العصر , والاباء بقى كل همهم يلبوا طلبات ولادهم المادية يعنى الام - وامى واحدة منهم - تفكر ولادها اكلوا ولا لأ؟ لبسوا ولا لأ؟ الشقة متروقة ولا لأ؟- وحتى دا مبقاش بيحصل على اكمل وجه يعنى بقى دور فيه قصور كتير - والاب يفكر هو جاب لاولاده الكتب ودفع المصاريف وجابلهم احسن اكل واحسن لبس ولا لأ - ولا دا برده بقى بيحصل بحزافيره ماهى الدنيا بقت قاسية برده عليهم - وينشغلوا هما الاتنين - قصدى الاب والام - فى دوامة الحياة وقسوة الظروف المعيشية وينسوا ان ليهم دور اهم .. دور معنوى كبير يمكن هما بيأدوه بس مش على اكمل وجه ويمكن دا لعدم ادراكهم لمدى اهميته .. يعنى مثلا امى على سبيل المثال كل اللى يهمها ان الشقة تبقى متروقة وان الاكل معمول ومش مهم ابدا تعرف انا عملت ايه فى الجامعة .. كلمت مين وقابلت مين .. واتضايقت من ايه وفرحت من ايه .. يمكن فيه امهات كتير بتعمل كدا ودا نقص عندنا احنا بس .. بس الشائع فى كل الاسر دلوقتى ان طريقة المعاملة بين الشباب وابائهم اتغيرت وبقت اسوأ .. والعيب على الاتنين الشباب - وانا منهم - مش بيحاول يتواصل وبيفضل انه ينعزل فى عالمه الخاص مع اصحابه او قصاد النت على انه يروح يتكلم مع مامته , مع انى والله حاولت ميت مرة ومفيش فايدة .. والاهالى برده مش قادرين يفهمونا .. ولا يحتوونا ولا يقدروا قيمة دورهم المعنوى .. يعنى الحوار كبديل للعصبية والسيطرة .. الاقناع كبديل( ل هو كدا وخلاص ) ومش عاجبك نقى انشف حيطة واخبط راسك فيها .. دا حتى الاقناع بيربى عادة .. لكن فرض الراى بيكوّن موقف وقتى , يعنى لو بابا قاللى متروحيش المكان دا .. ليه ؟ ..هو كدا وخلاص , يمكن يبقى عندى فضول اروح ومش مهم ايه اللى يحصل , لكن لو قاللى متروحيش عشان كذا واقتنعت يربى عندى عادة وقيمة متتغيرش ابدا .. كل اساليب التربية دى اكيد اهلنا عارفينها بس بيريحوا دماغهم ومش بيطبقوها ... ويمكن احنا كمان بقت دماغنا ناشفة اوى ومش بنقتنع بسهولة .. لكن صدقونى الحاجة الوحيدة اللى انا متأكدة منها واللى هاحاول انفذها لما يبقى عندى اسرة ان "الام مدرسة" ودى مش شعارات دا كلام جد الام مدرسة للسلوك والقيم والاخلاق .. يعنى لو الام عصبية بتورث لاولادها العصبية ويطلعوا يتعاملوا مع الناس بعصبية .. ولو الام عندها ذكاء اجتماعى بتعلمه لاولادها .. ولو الام بتتكلم مع اولادها عمرهم مايطلعوا انطوائيين .. ولو الام حببت ولادها فى البيت عمرهم ماهايحبوا يبعدوا عنه .. دى دعوة ونصيحة لانى عانيت من التنشئة العصبية اللى من غير تفاهم .. دعوة لاصحابى البنات اللى هايبقوا امهات ,ودعوة للامهات اللى بقوا امهات , ودعوة لامى لو حد وصلها كلامى وحسته .. ياجماعة الام ليها دور كبير فى تشكيل شخصية ولادها .. ادوهم من الحنان لحد مايستكفوا ومتبخلوش بمشاعركم عليهم ابدا ومتخلوهمش يلجأوا لحد الا ليكم .. وحافظوا دايما على هدوء البيت وبلاش العصبية .. لانها بتورث مزيد من العصبية , واكتبى النصيحة دى فى كل انحاء شقتك ونفذيها .. لانى انا هاكتبها وانفذها:

" يجب ان تجعلى الاوقات التى يقيضيها اولادك فى البيت سعيدة , حتى يقضوا منها المزيد " ..

ربنا يخلي لنا بهبهاتنا ومهمهاتنا ويخلينا ليهم ونفضل مشيلنهم الهم كدا على طول ويستحملونا دايما .. امال خلفونا ليييييييييه ؟!

هناك 15 تعليقًا:

ا لـعـبـد لـلــه يقول...

معاكي حق لكن أنا شايف ان معظم أعيادنا مابقتش زي الأول أنا الأول كنت بحس كل حاجه لكن دلوقتي للأسف كل حاجه اتغيرت ومابقلهاش طعم ..وفعلا الروابط الأسريه بقت ضعيفه ممكن ده بسبب ريتم الحياة السريع واننا بقينا نعمل كل شئ بسرعه..عموما البوست جميل مع ان أنا مش بحب أفكر نفسي بالحاجات دي لأنها جاجات بقت معقده

ayar يقول...

فعلا معظم الاعياد مبقتش زى الاول زمان كنا بنحس بالعيد الصغير والكبير وعيد الام وغيره دلوقتى الظروف مبقتش تسمح بالاستمتاع دا اصلا ... احنا فى عصر التيك اواى .. شكرا على مرورك وتعليقك ..

غير معرف يقول...

إن شاء الله المجتمع فى طريقه للتغيير الكلى فى مجالات الحياة
بس نعمل زى فيلم أرض الخوف ونطلع ونحرق عتريس فى قصره أيا كان مين عتريس
تحياتى

غير معرف يقول...

ازيك يا ايار
مع احترامى لكى فى كل اللى انتى قولتيه بس انا مش متفق معاكى لان الام هى الام والاب هو الاب يمكن ظروف الحياة اتغيرت شوية
يعنى مثلا ولدتك لما يهما ان الشقة مترتبة وان الاكل اتعمل مهو كل ده علشانكم انتم ومش معنى كدة ان هى مش مهتمه بأحوالك فى الكلية اكيد انتى غلطانة احنا اللى لازم نسبق ونروح ونتكلم معاهم ونقول على ظروفنا
ربنا يخليلك ولدتك ووالدك لان بجد محدش يعرف قيمة الام (بالذات الام) غير اللى اتحرم منها زمان انا كنت زيك وبقول نفس كلامك دا بالظبط لكن بعدين عرفت قيمة نعمة الام

ayar يقول...

عمر: ان شاء الله المجتمع يتغير بس من غير حرايق ولا حروب ..

محمود: انا عارفة قيمة الام وعارفة اد ايه هى بتتعب علشانا وان كنت مفتقدة الناحية العاطفية شوية ربنا يخليلنا امهاتنا ويبارك لنا فيهم .. ونقدر نوفى جمايلهم علينا ..

wael يقول...

آيار !!
قرأت موضوعك عدة مرات ..
وكنت أخشى الرد أول الأمر !!
عسى أن لا تتحول كلماتي القاسية إلى سهام تخترق صدرك في عنف !!

المشكلة يا آيار أن كلامك صحيح مائة بالمائة !!
توجد فجوة بين الآباء والأبناء ..
وأصبح عدم التواصل بينهم شيء معتاد في زمننا هذا ..

وبالطبع لا نريد أن نلف وندور حول هذه المشكلة !!
نريد أن نبحث عن الحل !!

ما هو يا ترى ؟؟
هل يضحي الأبناء ببعض حريتهم ليكسبون تفاهم الوالدين ؟
أم يتنازل الآباء عن تحكمهم وسلطتهم الأبوية ليصبحوا أصدقاء لأبنائهم ؟؟

قضية صعبة وعويصة !!

لكن سنظل نحن الضحايا !!
الأبناء والآباء معاً ..

ويؤسفني بأن أقول أنها مشكلتي أيضاً !!

ولكن من كل قلبي يا آيار أدعوهم أن يغفرا لي حماقاتي معهم !!

ayar يقول...

فعلا ياوائل فيه ازمة في التواصل بتهدد شخصياتنا يعنى قد ايه الموضوع ماثر عليا نفسيا ومأثر على شخصيتى جدا لانى اتربيت على العصبية مش التفاهم فابالتالى بستخدم نفس الاسلوب مع غيرى لكن طبعا الاسلوب دا مش بينفع مع الناس فابيخلق لى ازمة ..لكن الواحد على قد مايقدر بيحاول يتواصل مع اهله لانه ملوش غيرهم فى الاخر ومحدش بيقف معانا غيرهم بجد ..

maha zein يقول...

عرفة يا ايار انا قريت البوست ده وكنت لسة جاية من عزا ام وحدة صحبتي
انا مستعدة ابوس رجل امي وابويا
محدش ممكن يحس بقيمة شىء غير لما يروح منه
صحبتي كانت مرتبطة بامها جدا
كانت بتقول وحشتيني يا امي بكل حرقة
كانت بتقول لو ان الزمن يرجع تاني ثانية وحدة
قالت كلام كتير يعمل بوست لوحده
الاسرة اغلي شىء في الوجود
بكل من فيها
تحياتي لمناقشتك الموضوع
ولو في تقصير يبقه مننا احنا

wael يقول...

بصي ل الاعياد على جميع انواعها احساسها بقا مختلف
وعلى رأيك يعني هما خلفونا ليه؟

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

ربنا يخلي أهالينا لينا
ويهدينا ليهم ويهدي ولادنا

Mohamed Hesham Safa يقول...

أمال خلفونا ليه صحيح ...

ayar يقول...

حبيبتى مها : انا عارفة ان الواحد مش بيحس بحاجة الا لما بتضيع من ايديه وانا كتبت البوست دا بحاول انى اتصرف علشان مندمش على حاجة بعد ماتروح منى .. العيب مش فينا ولا فيهم يامها لان المسئولية مشتركة .. احنا الاتنين علينا دور لازم نؤديه كما ينبغى ... تحياتى ليكى من بعد غياب ..

وائل : تحياتى ليك وفعلا كل الاعياد بقت مختلفة كتير عن زمان ومش عارفة العيب بقى فينا ولا فى الزمن ولا فى الظروف الله اعلم .. بس احنا لازم نستحملهم وهما يستحملونا شوية اكتر من كدا .. ربنا معانا !

مفقوعة : اااااااااااااامممممميييييييين !

محمد هشام : مش كدا برده !!

Empress appy يقول...

اممممممممم
ايه الحيرة الغريبه دى
اولا بشكرك على انك نورتى كوكبى المتواضع خالص ده

ثانيا عندى بوست قديم شويه اسمه بابا وماما دقه قديمه كان موجهه للاباء والابناء اقريه يمكن تستفيدى حاجه
بس انا معاكى فى وجود الفجوة وان شاء الله تتحل
نورتينى وهتنورى على طول

ayar يقول...

العزيزة appy:لا شكر على واجب يافندم و جارى الاطلاع على موضوعكم على وجه السرعة مع ابداء الرأى .. ويسعدنى زيارتكم المتكررةلنا .. ولكم عظيم الشكر والامتنان ..

غير معرف يقول...

انتى صح فى ان اسلوب الحياة اتغير بس العلاقة بين الاب والام واولادهم اعتقد مش بتتغير لان فى كل عصر الاجيال بتختلف وعمر ما يكون نظرة الاب للشئ زى ابنه ابدا بس انتى ممكن تجربى وتفتحى قلبك لمامتك شوفى هتعاملك ازاى ممكن تقوليلها انتى مش عايزة تعرفى انا عملت ايه انهارده واحكيلها اكيد هتفيدك اوى