الجمعة، 7 مارس 2008

انا انسانة بلا ماضى.....


كتير من الناس بيقولوا " اخر العنقود سكر معقود " .. اكيد طبعا لان انا اخر العنقود.. مع ان احنا عنقودنا قصير اوى مفيهوش غير حبيتين بس ..هما انا واختى , والناس بيقولوا كمان ان اخر العنقود دا دايما بيبقى متدلع .. لكن فى دى انا مش موافقاهم 100% - او على الاقل فى حالتى انا - ..
احكيلكم من الاول ..
كان ياما كان فى سالف العصر والاوان وتحديدا يوم 10 3 1978 ...اتولدت كريمة الصون والعفاف اذار حسن - عاوزة الهدايا ترف عليها بقى! - وكانت المولودة الاولى لابويا الكاتب العظيم حسن ابو العلا .. وطبعا طار بابا من الفرح .. وساعتها كانت ايام عز .. وكان عندنا كاميرا ..ولان اختى كانت المولدة الاولى ..بابا طبعا كان هاريها تصوير .. من اول يوم اتولدت فيه ..وهى نايمة وهى قايمة وهى بتبربش وهى بتتاوب الخ الخ الخ .. يعنى كان متابع كل تحركاتها .. وطبعا صور اول صرخة واول خطوة واول سقفة وكله كله .. ولما كبرت اذار .. هما مسكتوش .. اول عيد ميلاد ليها دا كان يوم مشهود .. وكل الصحف والمجلات كانت بتصور - مش اوى كدا يعنى دا من نسج خيالى! - وبابا صورها وهى مركزة اوى فى طبق الملوخية .. وانا مبنساش الصورة دى وبتموتنى من الضحك وكان كل اعمامى وخالاتى وعماتى بيتعزموا - هما مش كتير يعنى بس برضه -.. وصورها وهى على المرجيحة دا غير الخروجات .. اشى جنينة الحيوانات والملاهى والمصايف وكله تصوير تصوير تصوير .. فاضيين بقى موارهمش حاجة .. وتمر عشر سنين طوال عراض ويحصل فيهم اللى يحصل ..ويشرف جنابى .. ويحالفنى سوء الحظ من اول لحظة .. بداية بابا مكانش عاوزنى .. ولما تقبل الوضع .. كان متخيل انى ولد .. قال ايه لانه زهق بقى من البنات وعاوز ولى العهد اللى يشيل اسمه , ولما جيت بنت بابا كان منفضلى تنفيضة فُل .. لا وجاتله الجراة انه يعترف لى لما كبرت انه مشالنيش الا لما بقيت شهرين ..تخيلوا !.. لا وايه .. لما ضحكتله قوى وشابيت عليه , قال :بنتى بقى ومبدهاش - وهو مينكرش انه وقع فى غرامى من ساعتها !! - اللى يضايق بقى انه فى الفترة اللى انا جيت فيها كانت كاميرتنا باظت .. وطبعا مكناش لسة دخلنا عصر تكنولوبيا الموبايلات والذى منه .. وعشان كدا اول الصور اللى اتصورتها كانت الصورة اللى قصادكم دى - واللى انا فيها عندى حوالى سنة - وكمان متصورة فى استوديو .. لما ماما فاقت وقالت نصورها .. وشوية صور قليلة جدا لا تتعدى صوابع ايدك الواحدة ..تخيلوا ياجماعة لما تبقى انسان ناضج زيي ومتعرفش شكلك وانت نونة كان ايه ..احساس وحش اوى صدقونى .. بغض النظر عن ان الخروجات اتقطعت ومتفسحتش نص فسح اذار .. ولا اتعملى عشر تلاف عيد ميلاد زيها اهئ اهئ اهئ .. انا مش بحقد عليها والله .. انا بقر بس ! .. انهاردة كنت عند اية صاحبتى وشفت كل صورها وهى بابى .. واتضايقت اوى .. وزعلت من بابا وماما اوى اوى .. وملقتش حد اشتكيله غيركم .. يعنى انا ذنبى انى اتولدت لما بابا وماما كبروا ؟ ولا ذنبى انى اتولدت لما الكاميرا باظت؟ ولا ذنبى انى محفظتى ضاعت وخدت ماضيا كله معاها .. حتى صور ثانوى واعدادى ؟؟؟! وبعدين قلت لاية :"يعنى انا لو اتجوزت دلوقتى جوزى هايلاقى ايه يقعد يتريق عليه ؟؟؟! " .. عيب كدا والله .. وعشان كدا انا نازلة تصوير فى بشرى بنت اختى وتقريبا بصورها كل يوم .. والحمد لله اننا دلوقتى عندنا 4 موبايلات بكاميرا - ماشاء الله يعنى- ...وكمان بروق نفسى انا دلوقتى ومبسبش فرصة انى اتصور فى اى مكان اروحه ..انشالله مراجيح السبتية ! وعلشان مكنش ظالمة انا دلوقتى قلب بابا وعقله وبجد بيدلعنى موووت وبيثقفنى كمان .. وزى مابيقولوا ان انا اللى على الحجر .. وقالى كدا فى قعدة صفا : " والله ..الله يكون فى عونه اللى هايتجوزك دا ..هاياخدك من حبابى عينيا" انبسطت اوى من الكلمة دى وكان نفسى اخده بالحضن لولا اننا كنا ماشيين فى الشارع .. وبجد سامحته على انه مصورنيش .. وقلت يلا خليها عليا انا الكبيرة ..
عشان كدا بنصح كل اللى بيسمعونى - والله مالينا الا بعضينا على راى هنيدى !- المهم بجد حاولوا كدا لما ربنا يكرمكوا وتخلفوا تسجلوا كل لحظة لاولادكم من اول ولادتهم وفسحوهم وخرجوهم .. عشان ميطلعوش معقدين كدا زيي .. ومتتصوروش الموضوع دا بيفرق مع البنى ادم قد ايه... اتفرجوا بقى على كليب انا عاملاه لبنت اختى .. ربنا يخليها لينا ياااارب وتفضل منورة حياتنا دايما !!

هناك 10 تعليقات:

غير معرف يقول...

اسلوبك دايما بيجذبنى ويخلينى اقرى موضوعاتك
ومعاكى حق حاجة تضايق الواحد ميكونش ليه صور وهو صغير اختى الصغيرة دلوقتى هى اللى بتعانى من مشكلتك تقريبا كده دايما اخر العنقود مبيتصورش كتير بيكونوا خلاص الام والاب زهقوا من التصوير
معلش بقى عويضيها في بشرى ربنا يخليها ليكم وعويضيها مع ولادك ان شاء الله
بالنسبه بقى للكليب رائع اوى تقريبا مبيعديش يومين وتلاقينى بتفرج عليه فنانه ياايار ربنا يوفقك

ayar يقول...

موئة : عود احمد ومحمد وحسين يابنتى .. وحشتنى تعليقاتك وادى ضريبة اللى ييجى فى الاخر يابنتى مع اننا المفروض نتدلع اكتر بس فعلا انا هاعوضها فى بنت اختى .. ميرسى ياموئة على التعليق واوعى تغيبى كدا تانى (وش بيبوس)

wael يقول...

أحم !!

معقولة زعلانة عشان مالكيش صور ليكي وأنتي صغيرة ؟؟

وعملتي في البوست قضية راديكالية عشان والدك كان بيميز آذار عنك ؟؟

عادي يا ستي ..
أيه المشكلة يعني ؟؟

(أما أنا بقى فكنت متغرق صور .. ماكنتش أعرف أنام من صوت الكاميرات على وشي كل شوية )
"وش بيطلع لسانه على جنب"

بالنسبة لعريس المستقبل .. واللي بجد ربنا يعينه .. ويعنيك عليه برضه .. اعتقد انه مش مهم يشوف أيار الطفلة الصغيرة ..
كدة أو كدة أيار لسة فعلاً (ثوغيرة) ..
لسة موجود فيها شقاوتها .. وجنان الأطفال (جنان برئ عشان محدش يفهم غلط)

يعني من الأخر العريس لسة مافتهوش كتير .. على الله بس باباكي يفتكر يصورك وأنتي الفرح !!
(برضه وش بيطلع لسانه على جنب) !!

على فكرة يا آيار ..

عمو حسن باين عليه الشقاوة .. وواضح عليه أنه بيحب يضحك كتير .. ومتفهم .. ودماغه عالية أوي ..

ده اللي وصلني من الصور بتاعته ..

يا ريت تقولي له : وائل بيسلم عليك يا بابا ..

وخليكي فاكرة إن (بشرى) أتصورت كتير أهو .. خدي بالك بس لما ربنا يرزقها بأخ أو أخت تصوروها ..
عشان مايبقاش في العيلة اتنين أفكارهم راديكالية متطرفة ..

أنا قلت اللي عندي ..

وائل عمر !!

غير معرف يقول...

موضوعك هايل يا ايار
بالنسبة لي انا مش اخر العنقود ده انا تانى حبة فى العنقود من خمس حبات وبالرغم من كده انا الوحيدة اللى صورها وهى صغيرة متتعدش على الصوابع زيك بالظبط ودى حاجة تخنق جدا لان الصور الموجودة تؤكد انى كنت زى القمر . ومازالت . يعنى مش انتى لوحدك بس قلبتى عليا المواجع لان اللى يفرس في حالتي ان كان عندنا تلات كاميرات وبابايا بيصور كويس ومكنوش لسة كبروا .. يعنى من الاخر مفيش سبب مقنع لعدم تصورى وانا نونو
وكليب بشري زى العسل وربنا يخاليهالكم
آية صادق

ayar يقول...

وائل : ربنا يسهله ياعم نازلين فيك تصوير .. ناس هايصة وناس لايصة..

بابا دا اكتر حد فى الدنيا انا بموت فيه وهو فعلا فى منتهى الشقاوة .. يمكن اشقى منى انا شخصيا ويارب فعلا يفتكر يصورنى فى فرحى .. اصل بابا دماغ !
هاسلملك عليه حاضر .. وفعلا هاخد بالى نصور اخت بشرى .. لكن لو جيه ولد - ولا هاعبره - (عنصرية وتعسف انا عارفة )

ايه : معلش يابنتى .. وانا متأكدة فعلا انك كنتى زى القمر ومازلتى .. لكن فعلا تؤتؤتؤتؤ عمو ملوش حق خالص (وش بيتصعب )

ms. khokha يقول...

انا بقى يا ويئة اول العنقود زى مانتى عارفة وفعلا اتصورت صور كتيييييييييييير جدا بس للاسف اغلب الصور دى ضاعت لاننا عزلنا من مكان لمكان كذا مرة وكان فى كل مرة شوية صور تضيع
بس عارفة انى اكيد وانا صغيرة مكنتش فاكرة شكلى ايه ولا كان بابا وماما بيخرجونى فين لكن من الصور عرفت ولما ضاعت بقيت لحد دلوقتى بفتكرها وبفتكر شكلى ولبسى والاماكن اللى اتصورت فيها بس حقيقى بزعل اوى علشان ضاعت....
ادعيلى بقى منعزلش تانى علشان اخر شوية صور بقى


الكليب بتاع بوشى زى العسل كفايا ان هى اللى منوراه ربنا يبارك فيها يارب

ayar يقول...

خوخة:انتى ممكن تكون صورك ضاعت يا نوسة بس شفتيها انا حتى مشفتهاش هئهئهئهئهئ بس يارب متعزلوا تانى طبعا علشان نفضل مع بعض دايما ....

aymanhandsa يقول...

ايه العسل ده يا اخواتى رغم ان النت دى ليها زكريات جميلة جدا ههههههههههه العكس صحيح بس الكليب لذيذ ومش هقول اكتر من كده عشان طبعا هنختلف ومينفعش كده قدام الناس ربنا يخليهالك ويخليها لبابا وماما وجدو وجدته وكتير اوى

aymanhandsa يقول...

ايه العسل ده يا اخواتى رغم ان النت دى ليها زكريات جميلة جدا ههههههههههه العكس صحيح بس الكليب لذيذ ومش هقول اكتر من كده عشان طبعا هنختلف ومينفعش كده قدام الناس ربنا يخليهالك ويخليها لبابا وماما وجدو وجدته وكتير اوى

ayar يقول...

ايمن : ميرسى يا ايمن ربنا يخليك .. واحنا اتكلمنا فى الموضوع دا وانا هاحاول اعمل زى ماقلتلك..