الجمعة، 21 مارس 2008

الليلة الكبيرة ياعمى والعالم كتيرة ..


امبارح كان مولد النبى ..
كل سنة وانتوا طيبين ..
قبل التدوين المناسبة دى كانت بالنسبة لى مجرد ان بابا بيجيب لنا حلاوة المولد وناكلها وكان الله بالسر عليم .. واحيانا بس مش كتير كان بابا بيكبر دماغه ومش بيجيب حاجة .. لكن لما عملت المدونة وجات المناسبة دى قررت انها متفوتش كدا .. وان انا لازم اكتب انطباعاتى عنها .. فقلت ياترى اكتب ايه ؟!
لما ببص لمصر وخاصة فى منطقتنا كل سنة بلاقى نفس التقليد .. اربع خمس نصبات تتنصب .. تواشيح غريبة كدا تشتغل معرفش دا مدح للنبى ولا ايه .. وحلاويات من كافة الاشكال وعرايس وحصنة من السكر .. واللى تطورت دلوقتى وبقت عرايس بلاستيك بتنور ...
وسمعت فى برامج وفى الجرايد - وانا مع الراى دا - اننا مش المفروض نحتفل بالمولد النبوى بالشكل دا يعنى مجرد حلويات وخلاص .. لان هدف الاحتفال بمولد اشرف الخلق عليه افضل الصلاة والسلام واللى كان يوم وفاته كمان .. اننا نحيي سنته من صوم وصلاة وزكاة واكرام الجار وصلة رحم وكل مكارم الاخلاق اللى بنقتدى بيه فيها يعنى مش مجرد شوية حلويات وعروسة حلاوة - الشيوخ قالوا انها تماثيل والمفروض انها لو اشتريناها ناكلها على طول او تبقى مقلوبة على وشها - بس انا شايفة اننا كدا بنحبكها اوى يعنى علشان اوضح وجهة نظرى .. انا شايفة ان الاحتفال اللى احنا بنشوفه لمولد النبى دا من التقاليد .. والتقاليد القديمة اوى كمان ,وان دا كدا زى الفلكلور حاجة وارثينها عن جدودنا وجدود جدودنا وحلو اننا نحتفل بيه لكن الاهم من شكل الاحتفال دا هو ان كل واحد يحيي سنة النبى صلى الله عليه وسلم فى قلبه وعقله وتصرفاته .. مش تبقى مجرد شكليات وخلاص ..
كلمة مولد النبى دى فكرتنى بالموالد اللى بتتعمل لناس كتير اوى اغلبهم معرفهمش .. زى مولد السيدة والسيد البدوى ومولد سيدى الطشطوشى و مولد سيدى القناوى ومولد سيدى محمد البحر ومولد سيدى الشعرواى ومولد سيدى الدسوقى -طبعا دول ولا سيادى ولا اعرفهم بس هما بيقولوا عليهم كدا - وموالد كتير فى كل انحاء مصر فى القاهرة وطنطا وكفر الشيخ وغيره وغيره ولكل منطقة مولد خاص بيها .. الموالد دى بكل الممارسات اللى فيها نوع من الفلكلور ..لكن برده مش لازم نسلم بصحتها وخاصة الحضرة وحلقات الذكر ولا الستات اللى بيبقوا راكبين على عربيات كارو ونازلين زغاريد ! وكأنهم مكبوتين وبيخرجوا طاقة وخلاص !.. دانا سمعت كمان ان فيه موالد للمسيحيين زى مولد جبل الطير واللى بيعملوه على جبل .. بس برده الفضول بيدفعنى دايما انى اروح اشوف العالم دا ايه اللى بيحصل فيه .. انا كل صورتى المرجعية عن المولد هو اوبريت الليلة الكبيرة والافلام مش اكتر .. اللى بيبيعوا فيه حب العزيز والحمص وفيه زق الطارة وفرقعة البومب والنشان ..لا والاهم رقص الغوازى !! ونحط عند دى ميت خط - يعنى مولد مبروك لحد مبروك ويبقى فيه رقص ومسخرة .. دى ازدواجية فى الرؤية ولا ايه .. يعنى المفروض المولد دا هدفه دينى ليه يتحول بالشكل دا .. لا تعليق - ..
والمولد برده - على حسب ثقافتى الافلامية - مبيخلاش من عيل ولا عيلة تايهة , وساحر بيلعب بالبيضة والحجر ,وحد بيرقص قرود ويروض حيوانات مفترسة, وناس قاعدة على القهاوى .. عالم لوحده المولد دا لا واهدافه متعددة كمان وبتختلف من حد للتانى .. انا اعرف ناس كل هوايتهم فى الحياة يلفوا على الموالد مش علشان ذكر ولا بتاع بس اهى فنفنة وجو جديد !.. وللاسف بابا مرضيش اروح معاهم احضرلى مولد انا كمان .. بس انا والله نفسى اروح مولد .. يعنى من باب العلم بالشئ ..واعتقد انها هاتبقى مغامرة حلوة .. محدش يعرف مولد قريب ينفع اروحه ؟؟ ولا حد راح مولد قبل كدا يعرف يحكيلنا الحاجات اللى بتحصل بالظبط ؟؟
هاستنى ردودكم .. يلا اما اقوم اسوس لى سنتين بحلاوة المولد .. سلام !

هناك 17 تعليقًا:

ا لـعـبـد لـلــه يقول...

أولا أحب أعلق علي حاجه مهمه جدا قولتيها ان في بعض الشيوخ بيحبكوها شويه ..أنا معاكي وخصوصا لما كان في فرقه اسلاميه أندونيسيه تقريبا كانت جت علي قناةالناس المهم واحد منهم بيغني والتانيين كانوا بيلحنوا بس ببقهم ..مش عارف حسيت ان ده تحايل علي ربنا طيب ماكانو يجيبوا آلات وخلاص مادامت النتيجة هي هي ..
وبعدين انتي نسيتي حاجه مشهورة جدا بتكون في الموالد كلها وهما الحراميه والنصابين..
لكن بجد أسلوبك جميل وعيشتيني جو الموالد لكن بجد أنا بعشق أغنية الليله الكبيرة

ayar يقول...

ههههههههههه فعلا ياصالح النصابين والحرامية عنصر مهم جدا فى الموالد ...
لو حابب تنزل الاغنية دى هاتلاقيها على موقع سوارى دا موقع لكل الاغانى القديمة الجميلة وعليها الاوبريت الاصلى كله ... شكرا لمرورك وتعليقك الرقيق ..

غير معرف يقول...

ايار موضوع هايل وانا بتفق معاكى هى مجرد عادات وتقاليد ورثناها وبنقلدها تقليد اعمى ومنها زى مقولتى الرقص والنيشان وكل الحاجات ديه اللى ملهاش علاقه باى مراسم دينيه لو فكرنا حتى انها احتفال دينى ليه اساس في الاسلام
و نفسي في يوم نسيب كل العادات السيئه ونحاول نقلد العادات الكويسه ونقتدى بسنن الرسول عليه الصلاه والسلام اكيد هتبقى وهنبقى معاها افضل
وشكرا ياايار علبى موضوعك

ayar يقول...

اكيد ياشيماء .. احنا بنمشى ورا التقاليد من غير مانقف مع نفسنا ونفكر ..
عاملين زى الناس بتوعالجاهلية لما كانوا يجوا يقولوا هذا ماوجدنا عليه اباءنا ..من غير حتى مايفكروا بالمنطق ..

maha zein يقول...

لا حلوة اوي الحتة بتاعت لما اروح اسوس سنتين بالحلاوة جمدة
انتي شكلك سكنة في السيدة او الحسين او الغورية ولا ايه
الجو الي بتحكي عليه ده جامد بجد
بحبه اوي
حواري مصر العتيقة
وريحة البيوت المعتقة
وجو الحمص والترمس وحلقات الذكر
أسلوبك رائع يا ايار في وصف الحتت دي
بس جديدة اوي حتة الستات الي بتزغرط جمدة معرفهاش والله..بس تصدقي جمدة بتخرج الكبت اوي
فكرتيني لما كان عندي كبت في وسط امتحاناتي الي فاتت فقررت اروح دريم بارك في وسط الامتحانات عشان اصوت...بس صراحة طلعت سكة خالص ...ومن تالت لعبة اعدت اعيط ودوخت وفضلت طول اليوم اعد لأصحابي بالشنط وانام علي جنب في اي حتة ذي الشحاتين
تحياتي ليكي يا ايار

غير معرف يقول...

ازيك يا حاجة ايار
وكل سنة وانتى طيبة بمناسبة مولد النبى وعيد الام و عيد الربيع وعيد ميلاد واحد معرفوش بس اكيد فى حد عيد ميلاده كان امبارح
انا بشكرك جدا جدا جدا لتنفيذ طلبى وبجد دا شرف لية ان كتبتى اسمى كمان على votes
اه بالمنسبة لوحد جالك الفجر وبيخبط جامد على الباب ولبسين اسود وأمل الدولة اوعى تقولى انك تعرفنى اه ياختى انا مليش دعوة دى كانت فكرتك وانتى ونسبتيها ليه
اما بالنسبة للاحتفال بمولد اشرف خلق الله
النبى محمد صلى الله علية وسلم
فأولى ان احنا نرد على ولاد ..........
اللى بيشوهه صورته رد قاطع ونعمل حاجة جد بئه
وكل سنة وانتى طيبة

ayar يقول...

مهموه حبيبى : بصى ياستى انا مش منطقة قديمة ولا حاجة انا من عين شمس بس الطقوس اللى انا حكيتها دى بتبقى فى كل مكان ..
وبالنسبة للناس اللى بتزغرط بابا حكالى عنهم ان دا بيحصل فى مولد سيدى محمد البحر فى باب الشعرية .. ابقى تعالى اتفرجى ونزغرط سوا معاهم ..
بالنسبة لدريم بارك انا كنت زيك كدا فى الاول لحد ماعرفت السر .. السر يامها انك كل ماتطلعى لعبة تفضلى تضحكى وتصوتى مش هاتحسى باى حاجة خديها نصيحة من اختك ايار وجربى وقوليلى

ayar يقول...

التعليق اللى عندى يامحمود اكبر دليل ان الاستطلاع كان فكرتك يعنى انا فى السليم ياباشا ههههه
وفعلا احنا لازم نرد على ولاد ال .. تيت دول ونبطل ناخد الحاجات بشكلها وبس .. علشان ميبقاش عندهم حق ..
وكل سنة وانت طيب برده بمناسبة الحاجات اللى انت رصتها دى ..
الا قولى يامحمود انت مش عامل مدونة ليه ؟؟؟؟؟؟؟!!

غير معرف يقول...

مبروك على المدونة ياايار.اناعمرى ماشفت مظاهر الاحتفال بمولدالنبى زي ماانتى بتحكى.المولد بالنسبةلى حلاوة دة ان جت.بس انتى عرفتينى حاجات جديدةعن الموالدوشجعتينى انى اروح ازغرت السنة الجاية ان شاء اللة معاكى .بحيكى على ثقافتك العالية بعالم الموالد.منتظرةمنك مواضيع مفتكسة......sara

ayar يقول...

سارة : منورة المدونة وسمعنى سلام تحياتى احتراماتى .. شكلنا ياسارة هانعمل رابطة المزغرطين فى الموالد .. والله فكرة جامدة واهو نضم مها وكل المكبوتين فيها ... ان شاء الله هاجيبلكوا موضوعات مفتكسة على طول ..

غير معرف يقول...

والله حولت اعمل مدونة بس لقيت نفسى هكتب فيها حاجات ممكن تدوى وارا الشمس اللى خارج المجموعة الشمسية بتاعتنا
يعنى من الاخر حاسس انى هكون فاشل فيها
فبلاش احسن
بس ممكن اتعلم منك ولو انك اد بنتى بس يلا اه بئة هههههههههههههههههه

ayar يقول...

انت جدو برده زى وائل !!.. طيب ماعلينا .. بس حاول ومش مهم هابقى زميلتلك فى المعتقل اللى جنبك عادى يعنى ... داحنا حتى نونس بعض ..!!

غير معرف يقول...

بصى يا ايار يابنتى
احنا ممكن نعمل مدونه انا وانتى واكتب فيها كل حاجة علشان بجد لما نروح هناك نروح سوا وبعدين مش لازم تفسرى وتقولى معتقل علشان محدش يزعل مننا دا اسمة بيت لتهذيب النفس والعمل على راحتها من الافكار الهدامة لنظام الحكم يعنى تقدرى تعتبرية زى جنينية بس مفيهاش ورد شوفتى كدة التعبير حلو ازاى
لو وفقتى ان اننا نكون شركاء فى مدونة ابئى قلولى واول موضوع نفسى اكتب فية رغيف العيش تصورى ان دلوقتى فى بعض المدن والقرى علشان تشترى بجنية عيش لازم تتطلعى البطاقة ولو مش معاكى بطاقة يبقى عقد ايجار او وصل نور (يا نور النبى ) والنبى دا بئة اسمه اية الموضوع دا مستفزنى جدا
انا قولتلك الفكرة وانتى بئة بما انك صحفية ومشهورة اكتبى اعتبرى انا رئيس التحرير وقولتلك على الموضوع وانتى اكتبى وعموما المرتب متخفيش هيكون معمول فية حساب الغلا اللى انحنا فية هديكى فى السنة 1000 ين يابانى اى خدمة

ayar يقول...

انا من كتر استفزازى من موضوع رغيف العيش مش عارفة اكتب اقول ايه ... ربنا يرحمنا !!

wael يقول...

ياي !!

إيه ده كله ؟؟

هو أنتوا بتحتفلوا بالمولد كدة ؟؟

مش ممكن ؟؟

أنا بابا من وأنا صغير كان بيجيب تورتة من عند (سينا بون) وساليزون من عند العبد .. ونروح كلنا دار الأوبرا عشان نعيش جو المولد بجد !!

لكن ياي .. عروسة مولد أيه .. وبتاع أيه ؟؟

أنا مرة أكلت (السويت) بتاع المولد عند ناس قرايبنا من بعيد .. حاجة كدة أخر قرف .. ملزق كدة ومدهنن بغباء ..

كان فيه حاجة كدة عاملة زي اللحمة النية .. بيقولوا اسمها ملبن !!!

طبعاً أنا أكلت حته منه ورحت على الحمام عدل .. طعمه شنيع خالص ..

لأ بجد .. ياع

غير معرف يقول...

معلش يا ايار اسمحلى انا ارد على عرين الغضب
الله يرحم
بئى انت بتحتفل بمولد النبى فى الاوبرا ومعاك تورتة من عند سينابون وساليزون من عند العبد
الا قولى هو فى اوبرا فى السويس
يا بنى دا انت .......ولا بلاش خليها فى سرى

ayar يقول...

وائل : مش هاقولك غير .. خللى البساط احمدى .. النبى عربى !!