الجمعة، 21 مارس 2008

جدد طريقة وضوئك ..


بمناسبة مولد النبى كمان فكرت اعرض عليكوا مجموعة من الادعية اللى انا شخصيا بقولها اثناء الوضوء .. الادعية دى كنت قريتها فى كتاب إحياء علوم الدين وحفظتها عن ظهر قلب ..وجددت بيها طريقة وضوئى ..ويارب انتوا كمان تقروها وتحفظوها وتقولوها فى سركم اثناء الوضوء ...


فىبداية الوضوء نقول :

"بسم الله .. اللهم انى اعوذ بك من همزات الشياطين واعوذ بك ربى ان يحضرون ."

عند غسل الكفين :

" اللهم اعطنى اليمن والبركة "

عند المضمضة :

" اللهم اعنى على تلاوة كتابك "

عند الاستنشاق:

" اللهم اجعل لى رائحة الجنة "

عند الاستنثار :

" اللهم انى اعوذ بك من رائحة النار "

عند غسل الوجه :

" اللهم بيض وجهى يوم يبيض وجوه اوليائك اللهم انى اعوذ بك ان تسود وجهى يوم تسود وجوه اعدائك "

عند غسل اليد اليمنى :

" اللهم اعطنى كتابى بيمينى وحاسبنى حسابا يسيرا "

عند غسل اليد اليسرى :

" اللهم انى اعوذ بك ان تعطنى كتابى بيسارى او من وراء ظهرى "

عند المسح على الرأس :

" اللهم اظلنى بظلك يوم لا ظل الا ظلك "

عند مسح الاذنين :

" اللهم اجعلنى ممن يستمعون الى القول فيتبعون احسنه اللهم اسمعنى منادى الجنة مع الابرار "

عند مسح الرقبه (وهى ليست من فرائض الوضوء ) :

" اللهم اعتق رقبتى من النار واحفظنى من الاغلال والقيود ."

عند غسل القدم اليمنى :

" اللهم ثبت قدمى على الصراط المستقيم يوم تذل الاقدام فى النار "

عند غسل القدم اليسرى :

" اللهم انى اعوذ بك ان تذل قدمى فى النار يوم تذل اقدام المنافقين "

بعد الوضوء نقول :

"اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله .. اللهم اجعلنى من التوابين واجعلنى من المتطهرين "

كدا خلصت الادعية واحب اقول ان الادعية دى مختصرة شوية ,انا اختصرتها علشان اقدر احفظها واقولها .. اللى يحب يطلع عليها كاملة يراجع كتاب إحياء علوم الدين باب الوضوء عسى الله ان ينفعنا بها واياكم .. امين يارب العالمين ..

هناك 19 تعليقًا:

غير معرف يقول...

ادعية جميلة
بركاتك يا حاجة ايار

ayar يقول...

ماشى ياعم محمود يارب تفيد بس..

موناليزا يقول...

ازاى بتقول الادعية اثناء وضوئك هو مش الحوض فى الحمام برضه؟

ا لـعـبـد لـلــه يقول...

أشكرك يا أيار على الأدعيه الجميله دي ويارب كل اللي يدخل يستفيد بيها ..وأرد على موناليزا بإن مش كل الناس الحوض عندها في الحمام زي بيتنا مثلا سلام

Hadota ... حدوتة يقول...

جزاكى الله عنا كل خير

انا بجد مبسوطة اوى انى دخلت مدونتك الجميلة دى

ومبسوطة جدا مبتابعتك لمدونتى

على فكرةانا رديت على تعليقك عن عيد الام ياريت تقريه

انا بشكرك بجد وبتمنى نفضل متابعين بعض على طول

تحياتى يا جميل

ayar يقول...

موناليزا : على فكرة كمان الادعية دى بتتقال فى سرك يعنى مش جهرا ... تحياتى ياقمر وشكرا لمرورك ..
العبد لله : يارب تفيد فعلا الجميع .. وشكرا على مرورك ..

حدوتة :جزانا واياكم وانتى كمان مدونتك جميلة اوى وانا وعدتك انى هافضل من متابعينك ياجميل ...

Ehab يقول...

هي ادعيه جميله جدا بس انا سمعت في المسجد اكتر من مره ان مفيش ادعيه تتقال اثناء الوضوء مش عارف ده صح ولا غلط
لكن حاولوا تتأكدوا برده وانا كمان هاحاول اسال في الموضوع ده
عموما ربنا يجزيكم على حسن نواياكم
وتحياتي ليكم

سلااااااااااااااااااااام

wael يقول...

الله يكرمك وربنا يجعلو في ميزان حسناتك هحاول ان شاء الله اواظب عليهم
انا كنت هموت من الضحك على تعليق موناليزا بتاع هو مش الحوض في الحمام بردو

ayar يقول...

الشنكوتى الكبير :انا واخده الادعية دى من كتاب موثوق فيه فا اكيد مش هايغلط .. منور المدونة وجزانا واياكم ..

وائل: ان شاء الله تواظب عليها وجزانا واياكم وشكرا على مرورك..

maha zein يقول...

الله يكرمك يا ايار ويحتسبه في ميزان حسناتك
بس احب اعرف يا اير ايه الي حصلك في المترو
وعلي فكرة القصة دي مش حقيقية بس انا اتخيلتها بجد وبكل احاسيسي اد ايه عيط بحرقة وانا بكتبها وبتخيلها وبقراها
يا ريت تطمنيني ايه الي كان حصل معاكي
ويلا بقه عوزين بوست جديد

ayar يقول...

ربنا يكرمك يامها انتى كمان وانا هاحكيلك اللى حصل معايا على مدونتك ...

في حب مصر يقول...

أدعية جميلة
بارك الله فيكي

مصري في الإمارات

أحمد سلامــة يقول...

بارك الله فيكي يا ايار
واثابك على البوست البسيط والهايل ده

ayar يقول...

فى حب مصر : منور المدونة وكل المصريين اللى فى كل الدول العربية منورين وقلبنا معاكوا ويصبركوا على الغربة ...
شكرا على تعليقك ومرورك ..

احمد سلامة : مش مصدقة نفسى انك علقت لى لانى بحترمك جدا وبحترم مدونتك جدا ميرسى على مرورك وتعليقك الرقيق ...

غير معرف يقول...

ايار الواحد مش عاريف يصدق الكتب ولا الشيوخ انا سمعت الشيخ محمد حسان بيقول ان الادعية اثناء الوضوء بدع وليس لها فى الدين من شىء طب الواحد يصدق مين ولا مين ان عارف انك مش زنبك حاجة وجزاكى الله كل خير

غير معرف يقول...

ان قرأت تعلقيق الملد بتاعك يا ايار ورأى ان ان كل هذة الاشياء بدع وليس لها معنى ولا دين ولا شرع قال نحتفل بملد رسول الله ..متصلى علية بعرائس الحلاوة الى شكل اصنام الكفار فى الجاهليةولا بالعادات القبيحة مثل الرقص وغيرةمن افعال انا شايف ان خلاص الدنيا خلاص باظت والناس مبقاش عندها ايمان فى قلوبهم ..هو الى بيحصلنا دة من اية مهو من قلت ايمانا وبعدنا عن ربنا

غير معرف يقول...

ahmeda281

ayar يقول...

احمد : بص انا مبسوطة من موضوع الادعية دا لانها بتهدى نفسى وبتححسنى بحركات الوضوء فعلا والرسول قال استفت قلبك ولو افتوك .. وانا شايفة انى مادام قلتها فى سرى يبقى مافيهاش مشاكل .. وهى مش هاتضر والبدعة دى بتكون حاجة مضرة فا مش كل حاجة نقول عليها بدعه ...

اما بالنسبة للمولد هو فعلا فيه ممارسات كتير غلط بس برده مش اصنام وجاهلية ,يعنى الموضوع موصلش للدرجة دى بلاش نحبكها دى اشكال للاحتفال ومعتقدش ان حد فى نيته يعتبرها اصنام ويعبدها يعنى .. بلاش نكبر الامور بس

غير معرف يقول...

جزاكم الله خيرا وان شاء الله هواظب عليها