الخميس، 13 مارس 2008

خدوا بالكوا .. من حماركوا !!


تفتكر انت كلت كام حمار لحد دلوقتى ؟!

متستغربش ..
انا برده استغربت من السؤال دا فى الاول ..
لكن السؤال بقى منطقى لما عرفت الحكاية اللى هاحكيهالكم دى..

من فترة قريبة قعدوا يقولوا ان الجزارين بيدبحوا الكلاب ويعملوا منها الكفته .. طبعا انا مصدقتش .. بسذاجتى المعهودة .. وحتى كنت بتريق على الكفتة اللى بنجيبها وبسميها " كفتة كلابى " وباكلها عادى ..وبعد كدا برده سمعت عن ان الجزارين بيدبحوا الحمير ويبيعوها على انها لحمة عجل او بقر .. وبرده مصدقتش .......


لحد ماشفت بعنيا ..

قصدى شفت بعين نجاة ..

الصحفية اللى اتخفت ودخلت وكر باور فاميلى ( قصدى دخلت وكر الجزارين ) وصورتهم وهما بيدبحوا الحمير .. وبيشفوا الكلاب -والله كتر خيرهم مش هايبيعوها بعضمها - نط فى دماغى على طول حكاية سمعتها بالصدفة من حسام اخو ايناس انتمتى ..حسام دا عنده حوالى 13 سنة .. راح حذر مامته وقالها ياماما متشتريش كفته من الكبابجى اللى على ناصية شارعنا علشان انا شفت الصبى بتاعه بيجر كلب ميت ويوديه ناحية الحتة اللى بيعملوا فيها الكفتة- يعنى كلب .. وميت ..سبحان الله !! - فقررت انا وايناس وعيلتنا وعليتهم .. منكلش من الكبابجى دا ..

لحد ماسمعت قصة نجاة .. وشفت بعينى محدش قالى .. قررت انى مش بس اقاطع الكبابجى انا قررت مقاطعة اللحوم حتى اللى ماما بتعملها لمدة شهر - لحد مانسى - ومقاطعة اللحوم اللى بتتباع بره لاجل غير مسمى - لانى معتقدش انى هانسى - ..

يعنى المسألة مجتش عند بيع لحوم فاسدة ولا مريضة ولا منتهية الصلاحية .. ولا حتى حيوانات ميتة .. الموضوع بقى اكبر من كدا نجاة الصحفية بجريدة 24 ساعة بتقول :ان اللى شفته دا فسر لى ازاى بيبقى سندوتش الفول بجنيه وربع .. ورغيف الحواوشى بنص جنيه فى مناطق كتير وان كيلو اللحمة فى العتبة بستة جنيه ! الموضوع دا كان فى العاشرة مساء ..

منى طبعا مسكتتش واستضافت مسئول .. بصراحة هو محلش حاجة لكن ادانا معلومات مهمة احب اقولهالكم ...


# فى البداية ارجع الازمة دى لنقص عدد الدكاترة البيطريين لان عدد الدكاترة البيطريين 7 الاف دكتور بس فى مصر كلها ونصهم مشغولين فى مكافحة انفلونزا الطيور - منين فيه بطالة ومنين فى عجز فى عدد الدكاترة ؟! يلا يابتوع طب بيطرى هيصوا !! -
# وقال ان لحمة الحمار وهى نية لونها غامق ولو قعدت فى الهوا شوية يتحول الى ما يشبه الصدا - يع -
# عضلاتها رفيعة بعكس البقر والجاموس - ودى حاجة يفهم فيها ستات البيوت بقى -
# لو اتدبسنا فيها واشتريناها بتعمل بقع دهنية عند سلقها وبيبقى طعمها مسكر !
# وعشان كدا نصح بالتعامل مع جزار موثوق فيه - انا بقيت اشك فى نفسى اصلا ! -
# ولا عزاء بقى للى بياكلوا بره لان اللحمة لما بتتطبخ او تتفرم .. انتهت .. ولا هاتحس بحاجة!!

الغريبة بقى انى سالت نفسى سؤال :
هو يعنى الناس اللى بتعمل كدا دى مش خايفة تقع فى نفس الحاجات - ولا هما بقوا خبرا - يعنى من باب "من حفر حفرة لاخيه وقع فيها" يعنى مش شرط ياكلوا لحم كلاب ولا حمير لكن ممكن يقعوا فى لحوم فاسدة - ويغوروا فى داهية بسببها - اصل داين تدان والله ..
ولا حتى مش خايفين يقعوا فى العصير اللى مغسول فى البانيو واللى معصور فى الغسالة واللى بتقدمه افخم الفنادق .. ولا مش خايفين ياكلوا فراخ ميتة فى كنتاكى ؟!

حادثة نجاة دى كانت فى البساتين وهى قالت ان اللحوم دى بتتوزع فى كل انحاء مصر .. مع ان الحمير غالية والله مش عارفة ايه اللى جابرهم ؟!
انا مش محتاجة طبعا بعد اللى قولته دا اقولكم حالتى بعد ماشفت الصور بقت ايه ..
ورحت تانى يوم الجامعة قرفانة حتى من نفسى وعمالة اشك فى كل حاجة واى حاجة وقررت اكل فول وفول وفول لان حتى الطعمية والبطاطس زيتهم بيبقى استغفر الله العظيم ..
المهم بقى التعليق اللى عجبنى ان واحد بيقول ايه :
احنا بنعتمد فى الاول وفى الاخر على معده المصرى اللى بتهضم الزلط ..
وربنا شعب غلبان !

وبرده مش محتاجة اوجه دعوات شديدة اللهجة للى بيقروا الموضوع انهم لازم يقاطعوا اكل الشارع - حتى فى المطاعم الفخمة - لان اللى قريتوه كافى ... لكن هاوجه تحذيرات شديدة اللهجة لصاحبى الحمير ..
ياجماعة خدوا بالكوا من حميركوا ..
علشان منسمعش فى الفترة الجاية عن سرقات للحمير تستقر فى بطون المصريين !!!
وفى نهاية كلامى احب اوجه سؤال برئ للفنان العظيم سعد الصغير .. اللى غنى الاغنية العظيمة " بحبك ياحمار" :
ايه احساسك بعد الموضوع دا ؟؟؟؟؟!!

هناك 18 تعليقًا:

ms. khokha يقول...

فى الاول بس كنت عايزة اعتذر عن فترة انقطاعى عن المدونة بس بجد كان غصب عنى
وتانى حاجة عايزة اقول انى اتفجات بالنبو لوك اللى فى المدونة بس بجد حلو اوى يا ويئة
وتالت حاجة بقى عايزة اعلق على الموضوع
وكنت عايزة اقولك فى البدايه انك كتبتى باسلوب دمه خفيف مووووت
اما بالنسبة للحمير فللاسف شكلنا هنحط كام حمار كده فى حديقة الحيوان علشان لازم نحافظ عليهم من الانقراض

wael يقول...

حمار ؟؟
اللي بينهأ في الشارع ؟

هو أحنا ناقصيين ؟؟

حمار ؟؟
يا نهار أسود !!

آيار ..

معلش أنا مش حعرف أعلق على الموضوع ده لأسباب معوية صريحة ..

قال لحمه مسكر وغامق ومصدي ..
يانهار أسود!!!!!!!!

ayar يقول...

ههههههه فعلا يا ايناس .. وانا قلتها .. اللى عنده حمار يخاف عليه اليومين دول ..

وائل: الحقيقة دايما مفجعة ياوائل ..
وانت المفروض تقولى الله يكون فى عونك .. لان انا اللى شفت بعينى

غير معرف يقول...

بحبك يا حمار بجد مش هزار
عارفة لية لان الحمار اهه طلع بيأكلنا لحمة
وبعدين انتى زعلانة لية خلى الغلابة تاكل
وربنا يجعلة عامر
ويبقى سعد الصغير لية يحق يغنى للحمار ولا لأ

الله يخرب بيوت اللى فى بالى ويخدهم اخذ عزيز مقتدر
قولى امين

غير معرف يقول...

العزيزة ايار لية عندك طلب
ممكن تحطى فى البوكس بتاع الvotes ما راريك فى الحكومة المصرية
. بتنجان
. كنافة
. مهلبية
. نظيفة قوووووووووووى
وشكرا
وبعد منعرف النتيجة ان شاء الله انا واثق ان احنا هنتقابل طبعا انتى عارفة فين ؟!.......................

maha zein يقول...

يع اوع يييييي
ليه كده يا ايار
انا وقت ما ارجع الاقيكي عملتي كل ده
بصي اولا انا احب اوضح حاجة
انا ملاحظة ان اسلوبك بقه احسن بكتير انا بقالي كتير مدخلتش عندك
بس بجد اسلوبك بقيت حساه متوازن اوي ومفهوش تكات نقص
رائع رائع رائع
وظريف
ويخليني عوزة اكمل حتي لو ورايا مواعين ولازم اقومك اغسلها
بعدين بقه برغم ان الموضوع رائع جدا وخلاني انده ماما واقولها "بصي يا ست الحاجة اهه ركزي بقه وقاطعي اللحوم"
الاهم بقه انتي ليه عملتي كده انا بشيلك ذنبي بجد
انا اصلا بئرف اوي اوي
او مش كده لا انا عندي وسواس
يعني بمجرد ما تقولي اي حاجة هزار علي الاكل مكلش
انا اصلا مش باكل سمك لانه شكل البرص ولا باكل فراخ عشان ممكن ارجع من طعمها ...ولا باكل اي حاجة من مشتملات الجموسة غير اللحمة الحمرا النشفة
تيجي انتي وتكملي عليا
اه مش هنكر اني كنت بدأت اكره اللحمة كمان بس انتي كملتي عليا
انا مبكلش غير جبن مكرونة بطاطس كده
وانتي تقوليلي حمير وبلا ازرق
حرام والله عليكي
بجد
انتي عرفة ماما عملة بوفتيك النهاردة ومكرونة بالباشميل كده انا خلاص اتقضي علي
ووصفك للحمار تعبني اوي
حرام والله
حرام
بس الحق يتقال موضوع مهم ولازم الكل يقراه بجد
بحييكي علي اسلوبك الرائع المتوازن وهكمل قراية اهه واعذريني علي غيابي اديني رجعت

wael يقول...

الأستاذة اللي واقفة في البلكونة اللي فوق مني على طول ..
(توضيح للمصابين ببطء الفهم : أنا قصدي على التعليق اللي فوق مني على طول "مها زين البنات")

مها كانت كاتبة بوست طويييل عن عمو عبد المعطي اللي خلى صوت الحمار بقى سمفونية في ودانها ..
ورديت عليها قبل كدة وكنت حرفع الماوس عليها لولا ولاد الحلال هدوني شوية ..

صوت الحمار كان مقرف ساعتها ..

إنما طعمه ؟؟


بس إنتوا أيه حكايتكم مع الحمير ؟؟



بعدين من مجرم حرب اللي ممكن يدبح الحمار أساساً ؟؟

وياترى بيقول ساعة لما بيدبحه : بسم الله الله أكبر ؟؟


طب ممكن أي حد فينا أكل لحم قطط وكلاب وحمير وهو مش حاسس ، بس يا ترى ممكن نكون أكلنا إيه تاني ؟؟

حمار ؟؟

واحد صاحبي إنف زي مها زين اللي بتقول إن السمك عامل زي البرص !!!!
صاحبي قال لي إن لحم الأرانب عامل زي لحم القطط !!!!!!!! وقال إن شكل الأرنب المدبوح يقارب هيكل القطط !!!

وواحد تاني قال لي إن لحم الغراب لونه أزرق غامق !!!!

وأنا شخصياً أكلت أخطبوط عند جماعة يابانيين .. وأكلت بسكوت بالسمك النيء عندهم .. وصوبيا نية .. وكيكة رز !! وبيض مقلي بالسكر !!

غير أساساً إن الأكل بتاعنا بقى طعمه يقرف الكلب في بطن أمه (سوري على اللفظ) ..
الخضار بقت مرشوشة ومالهاش طعم ..

البطيخ طعمه زي الخيار ..

المانجة بقت زي الليفة اللي معصور عليها ليمون حمضان ..

الفراولة إللى مالهاش طعم خالص .. بس
لسة بتبقع الهدوم بنفس الكفاءة ..

الموز اللي بقى زي الأتة (شكلاً وطعماً ومضموناً)

اليوسفي اللي بقى صغير ومعفص ومفعص وكله بذر !!

يمكن الفاكهة الوحيدة اللي طعمها ما اتغيرش هي الكاكا .. عشان أنا عمري ما دوقتها أساساً .. بس بيقولوا طعمها عامل زي الطماطم !!

حتى مية الحنفية اللي بتجيب فشل كلوي !! وبعدها قالوا المية المعدنية كخ ، بتعمل فشل كلوي وبتجيب سرطان !!

إحنا رايحين فين يا جماعة ؟؟

دول أكلونا الحمير !!

وشربونا الهم من كيعاننا (جمع كوع) ..


عند مها زين جالي اكتئاب من بوست (خمسة جد) ..

وعند آيار جالي ذهول من موضوع الحمار ..
*********************************


بس برضه حعيش .. غصب عن حمير الحكومة ..
غضب عن الحمار الكبير نفسه حعيش ..
غصب عن الكلاب اللي حوالين الحمار الكبير حعيش ..

غصب عن إبن الحمار الكبير حعيش ..

غصب عن ولاد الكلاب اللي حيكونوا حوالين إبن الحمار الكبير حعيش ..

وإن كان الحمار الكبير هان عليه إخواته .. فأحنا - المصريين - مش حيهون علينا الحمار الكبير لما يقع ..

حنركب مركب كبير مع بعض كلنا ..
مركب شراعها الغضب ..
وحنروح الرزيبة .. اللي الحمار الكبير .. والكلاب اللي حواليه ..

حناكلهم صاحيين ..

ما أحنا كدة أو كدة واخدين على لحم الكلاب .. ولحم الحمير ..

وائل عمر ..

غير معرف يقول...

يع يع يع
انا اتفرجت على الحلقة دى يا ايار فى العاشرة مساء
مشكورة فعلا انك عرضتى ده على قراء مدونتك المحظوظين
طبعا مش لازم اقولك انى اتقرفت جدا ومتعشيتش اليوم ده من المغص
بس انا هادعي على اللى كان السبب وهادعي للغلابة فى بلادنا
آية صادق

ayar يقول...

محمود : ازيك انا عارفة ان انت قارئ متابع لمدونة وائل .. طبعا انا موصلتش لنص مستوى وائل ماشاء الله عليه يعنى .. بس انا لاحظت من تعليقاتك عليه انك زى العسل .. وانا بحب الحمار زى سعد بس لانه طيب وزكى على عكس الناس مابتقول على الاقل بيعرف يرجع غيطه لوحده ..
لكن طبعا عمرى ماتخيل اكل لحمه (بيج يععععععع).. منور مدونتى ويارب دايما منورها ...

###################################
مها : وحشتينى موووووووووووووووووز موووووووووووووز موووووووووووز
بس مش الموز اللى مش عاجب وائل .. يارب يكون هاردك اتصلح .. ومعلش ياحبيبتى النباتيين فى بلدنا هما اللى هايكسبوا والله واهى دعوة نخس ونبقى اكتر رشاقة !! مبسوطة انك رجعتى ومبسوطة اكتر ان اسلوبى عجبك ياقمر ..
ويارب دايما باذن الله ..

################################
وائل : ايه ياعم وائل اغيب شوية ارجع الاقيك بتشاكل فى مها .. دى مها حبيبتى .. وبعدين ايه كمية الاكل العك دا .. انت فكرتنى لما كنا بتحدى بعض فى سنة اولى على اكتر واحد هايقرف الباقيين .. (اينعم مكنتش بكسب بس برده مكنتش بقرف )
بس احنا فعلا هانعيش .. ولازم نعيش علشان الحمير اللى فوق عاوزين يطبقوا على نفسنا علشان منعرفش نعيش ويكوشوا هما على كل حاجة .. حتى النفس .. بس احنا بالعند فيهم هانعيش وهانفضل على قلبهم نشاركهم فى النفس .. لحد اخر نفس ....
وهانشوف مين فينا باله اطول من التانى !!!!
##############################
اية: حبيبة قلبى انا عارفة ان الموضوع كان يقرف بس بجد نبهنا لحاجات كتير واهمها اننا (وخاصة انا) نبعد عن اكل الشارع وناكل فى البيت .. علشان انضف واحسن .. واهو بالمرة نبعد عن غزو التيك اواى ونتهد فى بيوتنا شوية ونقعد مع اهالينا .. مش كدا ولا ايه ؟!

غير معرف يقول...

المدونة منورة بأهلها وميرسى على زى العسل دى انتى اللى زى العسل
بس بردة معملتيش الطلب اللى طلبتة منك بتاع ال votes
انتى خايفة ولا اية عارفة انتى لو عملتيه هتكونى من المشهير والناس هتقف على المدونة طوبير علشان تدى صوتها ونعملك رقم من بتوع 0900 دول وتعدى بس اوعى تنسنى

ayar يقول...

والله هاعمله حاضر يامحمود وبنفس الطريقة اللى انت كاتبها بس متنساش تصوت عليه انت كمان ... (وش بيغمز بخبث !)

غير معرف يقول...

ههههههههههه ماشى بس اعملى وملكيش دعوة انا كل يوم هدخل اصوت بتاع 10 مرات
(رقبة متعلقة قى المشنقه ومطلع لسانه .........)
ههههههههههههههههههههههه

aymanhandsa يقول...

شايفة يا ايار الريشة دى طويلة ازاى الناس دى كريمة اوى يا ايار لا وطعمها يجنن هجيبك كل يوم هنا ؟؟!!!
مش عارف ده حسن حظ ولا سؤ انى ارجع اول ما ارجع الاقى الدنيا بقت كده على العموم المدونة بالكامل بقت جميلة جدا وحظك الناس اللى بتردلك ما شاء الله يستاهل تقراى ردودهم اكتر من الموضوع شوية هههههههه مع خالص تحياتى اللى اجبرنى على انى ازور مدونته .

ayar يقول...

ماشى يا محمود اما نشوف ..
ايمن : يعععععععععع بطنى وجعتنى ..
شكرك على مرورك وعود احمد ..

ا لـعـبـد لـلــه يقول...

أنا كمان تابعت الحلقه واتعجبت جدا من جرأة نجاة الصحفية اللي كان هدفها اظهار الحقيقه ومع ذلك ماسمعناش ان حد كافئها زي لاعيبة الكورة ..المهم واضح ان الحكومه بتاعتنا مش عاوزانا نتكلم وبعد كده هنهوهو ونهق وهنشوف مين اللي هيهوهو أكتر لأنك أكيد أكيد في مصر..أسلوبك جميل أحييكي عليه

ayar يقول...

عندك حق فى كل كلمة قلتها والله وهى فعلا جريئة وكانت خايفة جدا لان لو كان حد من الجزارين اكتشف امرها كانت هاتروح فى داهية وربنا يستر عليها لو حد منهم شاف الحلقة .. شكرا على مرورك ويارب دايما ...

غير معرف يقول...

احساسى إن عندى مغص طبعااااا يا جهاد

ماهى

انجين محمد يقول...

نجار بالدمام
نجار بالاحساء
جلي رخام بالرس
جلي بلاط بجدة

جلي بلاط بالقصيم
معلم بلاط بالدمام
تنسيق حدائق بالاحساء
صبابين قهوة بالرياض
اصلاح خزانات بجدة