الأربعاء، 18 يونيو 2008

الحياة حلوة ... بس احنا اللى عاملين ريجيم !

عارفين يعنى ايه ريجيم من وجهة نظرى ؟ ..
يعنى انك تمتنع بمزاجك او غصب عنك عن حاجة انت بتحبها .. وتفضل الحاجة دى تظهرلك فى كل حتة وتفضل تحنسك .. تحنسك .. لحد ما تستسلم لها او تموت نفسك علشان تبعد عنها .. او تعمل فيها تلات رجالة فى بعض وتقدر فعلا تغمض عينك عنها وهى مالية عينيك !!
انا فعلا عاملة ريجيم .. مش بس ريجيم عن الاكل .. لا وكمان ريجيم عن الشغل .. وريجيم عن الخروج .. مع انى بحب الاكل .. وبعشق الشغل .. وبموت فى الخروج !!

(بس انا مش تخينة اوى يعنى لا مخكوا يروح لبعيد.. انا بس عاوزة ابقى سمبتيك !!)
بس ريجيم الاكل انا عارفة سببه .. لكن ريجيم الشغل والخروج .. حاسة انها حاجة كدا بالاكراه !!
يمكن لان الايام بقت شبه بعضها اوى .. مفيش جديد.. أو مفيش حدث فارق الواحد ممكن يبدأ من عنده اويعلم فى دماغه ..
بجد مبقتش عارفة .. هى الحياة وحشة واحنا اللى حلوين .. ولا الحياة حلوة واحنا اللى بقينا وحشين ؟!
ولا هى الحياة وحشة واحنا كمان وحشين .. ولا يكون الحياة اصلا حلوة واحنا بقى لما وحشنا وحشناها وخليناها هى كمان وحشة ؟!
وياترى هى اللى علمتنا نبقى وحشين .. ولا احنا اللى علمناها متبقاش حلوة ؟!
هى الناس اللى ماشية تكلم نفسها فى الشارع دى من الغلا والقهر .. ومش عارفين يعيشوا حياة حلوة .. عاملين ريجيم عن الحياة ولا مجبرين ؟!..
انا حاسة انى كبرت اوى .. مع انى لسة صغيرة اوى .. نفسى اعيش الحياة الحلوة .. وطظ فى الريجيم ..
نفسى الناس كلها يعيشوا الحياة الحلوة .. نفسى نعرف ان لما الكبير يدى -بزمة وضمير- زى الصغير.. الخير هايغرقنا كلنا ونقدر نعيش الحياة الحلوة ..
ياجماعة والله الحياة حلوة ..
اينعم مش بنلاقى اكل ولا لبس ولا مواصلات ولا تعليم ولا شغل ولا علاج ..
والحضارة منعدمة والتقدم غايب
بس صدقونى صدقونى ..
الحياة حلوة ..
احنا مش بعد كل الحاجات اللى مش بنلاقيها دى .. بنخرج نفس وبندخل نفس .. ولسة بنقدر نضحك ونلعب ونتريق .. ونعمل مقالب فى بعض كمان !!
يبقى لازم تبقى الحياة حلوة ..
عايشينها بالبركة ؟!
وماله ..ربنا ان شاء الله يبارك فى البركة ..وتبقى حركة .. ونتحرك معاها ..
ويمكن ساعتها نفك الريجيم - اللى احنا عاملينه بمزاجنا - وبأكد : بمزاااااجنا !!
ونشوف الحياة على حقيقيتها .. ويمكن نقدر نعيشها كمان
مش بعيد والله ..
الريجيم علمنى ابقى متفائلة .. واترفع عن كل احتياجاتى .. وعلمنى الامل فى بكرة .. مش انا لما افك الريجيم - هارجع تانى اكل اللى انا عاوزاه ؟!.. بس ساعتها هاظبط اكلى علشان مرجعش للريجيم الوحش دا تانى -
الريجيم قاسى .. ومتعب وبيدوخ .. لكن لما بتخيل نتايجه.. بتمسك بمتاعبه وبحبها ..وبتهون اوى عليا
يارب يكون اللى احنا فيه دا مجرد فترة ريجيم قاسية .. بنعملها علشان السمنة الحضارية اللى وصلنالها .. هانتعلم منها و هايتظبط بعدها وزننا ..ونرجع ناكل اللى احنا عاوزينه تانى ..
لكن ساعتها ياريت نظبط اكلنا علشان منتخنش .. منتخنش على الفاضى زى البالونة .. على قلة فايدة.. زى حالنا دلوقتى !!

هناك 14 تعليقًا:

الإتربي اللولبي يقول...

عموما الرجيم الصح إن الواحد ياكل براحته من غير ما يمنع نفسه عن حاجه و بعدين يحرق اللي كله بالشغل أو المشي أو أي حاجه تحرق الأكل اللي كله

و بالهنا و الشفا

أما بالنسبه للرجيم الحياتي فـ .... شكرا للسيد العضو

سلام عليكم

wael يقول...

مش عارف ليه لما قرأت الموضوع ده ، افتكرت أغنية محمد فؤاد (حيران) ..

حيران كدة ليه ؟
متغير ليه ؟؟


مش عارف يا آيار .. وصلني كدة من كلام الموضوع ده !!

يمكن عشان أنا كمان عامل رجيم محيرني ؟؟
واللا محتار أعمل رجيم أساساً ؟


أنا كمان قررت أعمل رجيم للاحتيار .. بس هل حنيفع يا آيار ؟؟

Unknown يقول...

فعلا لازم منعملش ريجيم قاسى ينسينا حلاوة الحياة ولا نتطافس ونغرف منها قوى عشان منتخنش بجد صورة جميلة قوى ومبتكرة ولذيذة
يا ريت جردل آيس كريم لو سمحتى
تحياتى

maha zein يقول...

بصي بغض النظر عن أي شىء
إنها الحياه
بحلوها ومرها
وانتي بطلي رجيم
طالما مش دبدوبة بتعمليه ليه
بصي
الحياه حلوة جدا
جدا
احنا الي سعات بنزهق منها بمزاجنا
يعني نعد نارف روحنا منها
هو في ايه
حبي الحياه
وحبي ربنا
وامشي صح
هتحسي بالارتياح بس
تعرفي يا يار اني نفسي اتخن انا اصلي حوالى 50 كيلو
وياختي مش بزيد
وشكلي ما يديش لا ماجستير ولا غلب ازرق
اعمل ايه
معندكيش واصفة غير اني اككل
عشان انا مش بحب معظم الاكل؟
وبخصوصو رجيم الحياه
عادي
الي اتعود يعيش الحياه بالرجيم مش هيعرف يغير

غير معرف يقول...

شوفى يا ايار انا هرد عليكى بقصيدة
لحبيبى الشاعر احمد فؤاد نجم وهو هيقولك احنا عاملين رجيم لية
بنحبك يا
مصر
أحمد فؤاد نجم

أنا مابخفش وحفضل أقول

كلمة حق عليها مسؤل
إن الريس راجل طيب وبشعبه دايماًَ مشغول
مشغول إنه يلم فلوسهم
بره سويسرا يحوشهلنا
وف حسبات سريه يشلها .....نفسه يأمن مستقبلنا
شفتوا إزاي بقه قلبه رحيم (علشان كده عملوكوا رجيم )
عنده إيمان وضميره سليم
بيجوعكوا لجل تخسوا
آه يا شعب محتاج لرجيم
من جهلكوا بتقولوا بطاله
وإن الأحوال مش شغاله
دا الراجل نفسه يريحكم
هي الراحه تبقي عواله ؟؟

أما حكاية المنتجعات

ليه بتسموها معتقلات ؟؟؟؟
ليه الظن...... وسوء النيه
نفسه يفسحكوا يا بهوات
أما الكرسي واللى تقال
دا كلام مش محتاج لسؤال
الغلطه دي غلطتنا يا عالم

إن مجبناش كرسي تيفال
والله إنتوا ظالمين الراجل
ضيع عمره ومين يستاهل
حتى الأكل بيكله بدالنا
طالع واكل نازل واكل

ماله الريس بعد دا كله ؟؟؟

علشان كدة عملوكوا رجيم
وشكرا
اه لفكرة (علشان كدة عملوكوا رجيم) دى بتاعتى انا

مدحت محمد يقول...

عندك حق

إيثار يقول...

يا رب متكون اكتر
من فترة رجيم و هتعدي

تحياتي

إيثار يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Mafrousa يقول...

انتي فين
مختفيه بقالك كتير

no2a يقول...

إيه يا أيئءءء فين جديدك دا انا قلت انك هتروحي تقعدي على المدونة لما تخليها تنطق وأول جاجة عملتها النهاردة اني فتحتها أقةم ألاقيها كدة ....قومي اكتبي يلا بسرعة أنا جاية النهاردة سخنة وعايزة أقرا وأعلق

http://bentshar3.blogspot.com/ يقول...

mmmmm

بنت شارع يقول...

أيار

http://bentshar3.blogspot.com/ يقول...

لتاني يوم ما فيش حاجة جديدو

بنت شارع يقول...

ىىى