السبت، 12 أبريل 2008

ضحكة بنت اختى !

" سالت نفسى كتير مرستش يوم على بر ..
انا اللى فيا الخير ولا اللى فيا الشر ..
ولا انا جوايا ومش دارى الاتنين فى بعض؟!"



لأ..الانسان بيتولد بالخير والخير وبس .. من ايام ادم .. ادم اتخلق فيه الخير وعاش فى الجنة وخرج منها وهو لسة فيه الخير .. وبدأ ابناء ادم اول لما نزلوا على الارض يتعلموا الحقد والغيرة .. وقتل قابيل هابيل .." يتعلموا " يعنى الشر مش صفة فطرية فى الانسان .. الانسان الخير متأصل جواه والشر دا شئ مكتسب وكذلك المصلحة وحب النفس ..
فكرت فى الحاجات دى كلها وانا بتابع بنت اختى من اول ما اتولدت ولاحظت ان اول حاجة اتعلمتها كصفة مكتسبة هى الضحك .. وبقت بتوزع ضحكها على كل الناس ومبتبخلش على حد .. من اول ماتفتح عينيها ولحد ماتنام .. دا غير الصفة الفطرية واللى هى العياط .. يعنى لما تكون مبسوطة .. تضحك .. تعبانة او متضايقة .. تعيط .. صفات بسيطة جدا حسستنى اد ايه الانسان دا طيب ..

احنا اول ما بنتولد بنبقى عاملين زى حتة السفنج بنمتص كل التصرفات والافعال .. الحلو منها والوحش .. بنتولد واحنا صفحة بيضا كل الافعال اللى فيها نقية : الضحك والعياط واللعب.. بنحب كل حاجة ..وبنستكشف كل حاجة .. بنتولد بالصفات الحلوة بس وكل الصفات الوحشة بنكتسبها .. والشاطر بقى هو اللى يعرف يحافظ على صفاته الحلوة من الدنيا واللى بتعمله فى الواحد ..
ولاحظت حاجة كمان ان بشرى بتحس بالناس اوى .. ودى حاجة فطرية بتتخلق جوة الانسان .. بتحس باللى بيحبها وباللى بيعاملها وحش وتضحك لدا وتعيط مع دا ..

لكن فى العموم بشرى على طول بتضحك " ماشاء الله يعنى " حتى لما تتخبط او تقع بتضحك .. الكائن دا اللى عنده 8 شهور علمنى يعنى ايه تفاؤل .. بكون راجعة من الكلية شايلة هموم الدنيا كلها ومكتئبة وحتى مش قادرة اضحك .. اول ماادخل والاقيها عندنا .. تضحك لى ضحكة من الضرفة للضرفة .. مبقدرش اقاوم انى اضحك, واضحك من قلبى كمان وانسى كل هموم الدنيا .. ولما بتابع حركاتها وتصرفاتها بقعد اضحك اضحك اوى على الفطرية والطبيعية اللى بتتصرف بيها .. يعنى احساسها الطبيعى بالسعادة واللى بيخليها احيانا ترفص من كتر السعادة لما ازارتغير لها و تخليها سلبوتة "زى ماخلقها ربنا " ,بالرغم من ان التصرف دا ممكن يكون واحنا فى عز الشتا ..وتعيط وترفص برده من الزعل وهى بتلبس !! كمان احساسها الفطرى بانها عاوزة تستكشف كل حاجة بانها تحطها فى بقها .. اى حاجة ..صلبة سايلة سخنة بارده ..مش بتفرق معاها , المهم تدخل معمل الفحص "بقها " .. ولا لما حطت ايدها على الخلاط وحست بيه وهو بيتهز واتخضت اوى ودخلت فى حضن مامتها .. كل الحاجات دى حسستنى قد ايه ان الانسان بطبعه فطرى وطيب ,وان كل سلوكياته مهما كانت صغيرة بتبقى مكتسبة ,وان الفطرة فى الانسان الخير.. فاياريت بجد كلنا نقدر نحافظ على الخير الفطرى اللى جوانا .. ونبعد عن كل السلوكيات الوحشة اللى علمتها لنا الحياة ..لو كلنا وصلنا لده هانعيش حياة احلى .. هانحب من قلوبنا.. ونضحك من قلوبنا زى ضحكة طفل صغير عنده 8 شهور لسة الدنيا مقسيتش عليه ..
بس عارفين ؟ احلى حاجة عملتها بوشى فى حياتنا انها خلت بابا وماما - بعد مابقوا تيتة وجدو - انهم بقوا متمسكين بالحياة اكتر وبيحبوها اكتر .. حتى بابا بيقول ان محدش هايودى بوشى اول يوم الحضانة غيره ان شاء الله , دا غير انها خرجت الطفل الشقى من جوا بابا وخرجت كمية الحنية والحب اللى جوا ماما واللى مش بتعرف تعبر عنها بجد الا وهى شايلة بشرى وبس - بركاتك يابوشى ياجامد -
علشان كدا انا بحب بوشى وبحب ضحكة بوشى ويارب تفضل منورة حياتنا وملياها ضحك ولعب وحب ..
ها ..؟ عاوز تشوف احلى واروق واصفى ضحكة ؟....

"ضحكة بنت اختى "

" مين فى الحياة دى متولدش برئ مبنختلفش عن الملايكة فى شئ ..

والله يسامحها الدنيا بتغير .. واتارى البراءة عمرها قصير "

هناك 11 تعليقًا:

غير معرف يقول...

بسم الله ماشاء الله.. ربنا يخالى هلكم يا ايار وتشوفها عروسة قد الدنيا وهى بتضحك برضة ويارب الدنيا متغيرهاش
بس اقولك على حل للكآبة من احوال الدنيا .. امشي على المبدأ : اضحك للدنيا تضحكلك ..وبببس
آية صادق

wael يقول...


أصل العيب على الحكومة الكافرة ..
هما فاكرين يعني أننا حننزل الشارع يوم 4 آيار ونقول : هابي بيرث داي يا فخامة الريس ؟؟ ليه يعني ؟؟ لا طبعاً .. بالجذمة ..

أيه ده ؟؟ هو ده موضوع أيه بالظبط ؟
أه ده بتاع (ضحكة بنت أختي) ..

يخرب بيت فقرك يا آيار .. عودتيني لما أدخل عندك ، الحس الوطني الثورجي بتاعي بيزيد شوية !!

المهم ..
ضحكة الأطفال ساعات بيكون مالهاش معنى على الإطلاق ! بس مين ممكن يقاوم أنه مايضحكش معاهم ؟؟
ضحكة بريئة ومعدية ، مع إنهم ممكن يكونوا بيضحكوا على حاجات هبلة بالنسبة لنا !! بس برضه بنضحك !!

مرة راقبت نفسي وأنا بلعب مع بنت أختي وهي عندها 6 شهور .. حسيت أني عبيط ومجنون من الحركات اللي كنت بعملها .. بس التفكير ده راح من دماغي لما شفتها بتضحك بكل براءة !! ساعتها يا آيار أنا حسدت بنت أختي وكل طفل في سنها ..

عارفة يا آيار ؟؟
أنا نفسي أضحك ضحكة واحدة من بتاعتهم .. ضحكة من غير أي تكلف أو رياء !! مش لازم طفل يضحك عشان حد كبير قال حاجة والمفروض نضحك عليها .. بالعكس !! لو (أجعص) كبير قاعد قدامهم ومش عاجبهم شكله، بيعيطوا على طول وبيبعدوا عنه فوراً .. مفيش نقاش ولا مجاملة في حاجة زي كدة !!
طب ايه اللي حصل ؟
ايه اللي اختلف فينا لما كبرنا ؟
احنا اتولدنا ديموقراطيين وبنعبر عن رأينا بكل صراحة ..

حقولك على حاجة :
أنا كنت بعملها على روحي وانا صغير لما ألاقي عندنا ضيوف ووالدتي مشغولة معاهم .. ومع أنها كانت بتضربني وأنا كنت بعيط .. إلا أني من جوايا بكون مبسوط أنها سابت الضيوف واهتمت بيا أنا لوحدي !!

انا متفق معاكي في إن البراءة عمرها قصير .. يمكن ده السبب اللي بيخلينا ننسى نفسنا وأحنا مع الأطفال .. وبنلعب معاهم بالطريقة اللي تعجبهم هم مش احنا .. كأننا بنتحايل عليهم عشان يضحكوا .. والنبي أضحكوا عشان تثبتوا إن الحياة لسة حلوة .. مش مهم إن كنا كبار وبنعمل حركات عبيطة وهبلة!! المهم إن أنتوا تضحكوا وخلاص ..
مش حنفكر يعني أيه :
أنجغة .. أمبو .. أوبح .. تاتا تاتا .. ياختي كميلة سكل (سكر) .. هم يا جمل !!
بس أنتوا أضحكوا ومالكوش دعوة بينا ..


آيار ..
أعتقد إن (آذار) ممكن تزعل لو شافت أسمها مكتوب كدة (آزار) .. ياريت تصححي أسمها في الموضوع !!

ومن مكاني هذا أطالب الشعب بعدم أتخاذ أي إجراءات همجية يوم عيد ميلاد فخامة السيد .. أمنعوا الإضراب كي لا نفسد فرحة فخامته !!
أيها الهمج الغوغاء الرعناء الحثالة .. أهتفوا كلكم يوم 4 مايو :

كل سنة وأنت طيب يا ريس يا طيب .. وعقبال يا رب يا رب 180 سنة منورنا في الحكم ..
وإن الشعب مش عاجبك يا ريس .. أحنا ممكن نشيله ونجيب لك شعب جديد هدية في عيد ميلادك ..

أنجغة يا ريس ..
وتاتا تاتا خطي العتبة ، والسيدة ، ومارينا ، وشرم الشيخ ، ورقاب الشعب ..
أوبح يا ريس ؟؟
عايزنا نشيلك يا ريس ؟؟
معلش يا ريس أعذرنا .. الشعب كله مش حيعرف يشيلك .. بلاش أوبح دي يا ريس لو سمحت ! معلش أعفينا منها ! أصلنا مش رجالة كفاية عشان نشيلك !!
حتعيط ليه يا ريس ؟ مش بتحب كلمة (كفاية) ؟؟
خلاص يا ريس .. نلغيها من القاموس .. أوعى تعيط يا ريس !!
كوتي كوتي كوتي كوتي .. هيييه هيييه .. نوغة يا اخواتي خالص مالص .. امووووووووووواه



(آيار .. هو مين اللي عنده 8 شهور ؟
ومين اللي عنده 80 سنة ؟؟
معلش أصل السلوك ضاربة عندي اليومين دول .. )

غير معرف يقول...

برافو عليكى يا اايار
انتى وصفتى الطفل بطريقة جميلة جدا انا فعلا لما اقعد قدام ملك بحس ان انا بنسى الدنيا وبكون فرحان جدا جدا لما تضحك
بس هى دى الدنيا الصغير هيكبر وهينسى الفطرة اللى خلقه ربنا عليها وهو وشاطرته بقى يا يكون حلو يا يكون وحش
بس انتى عارفة فى معلومة لازم تعرفيها
الاطفال برده عندهم خبث
يعنى لما ملك تعيط علشان ماما او بابا يشيلوها هى كدة بتنفذ اللى هى عايزة مع انها مش بتكون جاعنة ولا عايزة لامواخذة تغير ولا اى حاجة خالص هى بس عايزة تنفذ اللى فى دمغها وبعد كده تلاقيها ببتضحك طب منتى كنتى بتعيطى من شوية
يلا ما علينا المهم ان الاطفال دى بجد نعمة ويارب كلنا نفضل زى الاطفال فى الاحساس وزى الكبار فى التفكير
اما بقى بالنسبة للاخ اللى كان بيعملها على نفسة علشان ماما تشيله اوبح فأنا كده عرفت السبب ........!!!!

ms. khokha يقول...

ربنا يخليهالنا يارب ويباركلنا فيها.... وبجد ضحكتها وبراءتها دى بالدنيا كلها اصلا
وعايزة اقولك ياايار لازم تعرفوا ان بوشى اى حاجة بتكتسبها منا احنا قبل اى حد تانى فلازم اننا نقوم سلوكنا لانها هتعمل محاكاة لكل تصرفتنا ومن غير ماحنا نحس
وممكن تلحظى ده لما بوشى تكبر شوية وتلقيها بعمل نفس تصرفات ازار مثلا....
فبلاش نقول الدنيا لاننا احنا دنيتها دلوقتى ولحد لما تختلط بناس تانية..... ولما ده يحصل هتتصرف معاهم بالسلوك اللى اكتسبته منا....

عايزة اقولك بقى بجد ان الموضوع زى العسل
بس نفتكرى علشان الموضوع عن بوشى ولا علشان خالة بوشى هى اللى كتباه

ا لـعـبـد لـلــه يقول...

ازيك يا أيار الموضوع فعلا مهم ..وأنا كنت هعلق وأقول ان احنا بنتولد وفينا الخير بس لكن الدنيا هي اللي فيه كل حاجه فيها الخير والشر والصدق والكذب وده اختبار حتى الآخرة فيها الجنه والنار ربنا خلقنا نضاف يعني مين فينا يقدر يوصف الأطفال المولودين بأي صفه زميمه؟ والا يبقى مجنون ..عموما انتي سبقتيني وكتبتي كلمات أغنية خالد عجاج وأعتقد انها اختصار لكل الكلام اللي فات ..أشكرك كمان لأنك بتهتمي بالتعليقات وبتردي عليها وأنا قرأت ردك علة تعليقي البوست اللي قبله وأنا نزلت بوست جديد بالمناسبه دمه خفيف ان شاء الله يعجبك

ayar يقول...

اية حبيبتى : عايزة اقولك انى ماشية على المبدأ اللى انتى قولتيه دا لانى لو ممشتش عليه هاموت وبنفذه حتى من قبل ماتقوليهولى .. ربنا يكرمك ياقمر ونفرح بيكى قريب ان شاء الله ..

ayar يقول...

وائل عمر : عملت خلط عجيب بين الطفولة والسياسة .. بس عجبنى .. عجبنى البوست دا قوى وبقترح عليك انك تاخده كوبى بيست كدا على طول فى مدونتك .. بس حاسب منه لانه ملتهب وممكن تتشد ياباشا .. وانا هارد عليه اول رد :

انا كمان لاحظت موضوع ان انا بهطل اوى وبعمل حركات هبلة وبقول حاجات اهبل لما بلعب مع بوشى بس برده مدققتش بس انت فكرتنى لما مرة كنت ماسكة العرايس وبلاعبها وبحكلها حدوتة مرزوق وشفيقة وهما بيتخانقوا على المصروف - الظروف المعيشية بقت حتى فى حكاياتنا للاطفال .. سبحان الله -

بس انا كمان نفسى اضحك ضحكة واحدة صافية من الهموم والمشاكل زيهم .. وعجبتنى اوى الحكاية اللى حكتها ههههههههه

بالنسبة لاسم ازار فهو مكتوب كدا فى الشهادة وانا قلتلها على تعليقك قالتلى انا اسمى كدا فى الشهادة وعلى فكرة اسمها مطلعش معناه شهر مارس بالرغم انها مولودة فى مارس طلع ان اسم ازار بالزين معناه جبل فى لبنان اما اذار بالذاى معناه شهر مارس بالسريانى .. دا توضيح بسيط ...

اما بقى بالنسبة لعيد ميلاد الريس الفاضل فهو مش نغة علشان نعمله عيد ميلاد يتنيل على خيبته احسن .. دا حقنا نعمله هو وحكومته تأبين مش عيد ميلاد ...

تحياتى ليك واسعدتنى بالبوست بتاعك اكتر من البوست بتاعى ...

ayar يقول...

ابو ملك : طبعا الاطفال عندهم خبث .. بس خبث لذيذ .. وبيتدلعوا علينا كمان احيانا بس دلع زى العسل على قلوبنا ..
سلم لى على ملك مووووووووت وبوسها لى من هنا ومن هنا .. بوسها لحد ماتزهق منى ومنك ههههههههههه
بس انت عرفت سبب ايه بالظبط بالنسبة للاخ وائل ؟! (وش بيفكر فى خبث )..

ayar يقول...

ميس خوخة : انتى خلتينى اخد بالى فعلا يا نوسة من حاجة مهمة احنا فعلا لازم نراقب تصرافتنا قدامها لما تكبر لاننا محيطها الاول اللى هاتتعلم منه كل السلوكيات بعد كدا .. ربنا يبارك لنا فييها ان شاء الله ..
والموضوع زى العسل علشان السببين ياستى هههههههه

ayar يقول...

العبد لله : انا كمان بشكرك ياصالح على تعليقك واهتمامك الدائم ومن عينيا حاضر لازم اعدى واقرا موضوعك طبعا .. تحياتى ليك ياجميل ..

غير معرف يقول...

موضوع حلو يا ايار فعلا الواحد لما بيعد مع الاطفال بينسى نفسه بس لما يكونوا مبسوطين اعدى بقى مع طفل بيزن كده هتتخنقى منه ومن نفسك بس بشرى ما شاء الله عليها ضحكتها عسل اوى وتلقائية من خلال صورها عرفت ده بس اكيد مش طالعالك يعنى انتى على طول راكبك عفريت